عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: فعال‌سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: فعال‌سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است؛ به همین خاطر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال ایجاد جهش صادراتی در بین صنایع زیرمجموعه معادن است.

روح‌الله عباسپور با بیان اینکه بیش از 4 هزار معدن ارزشمند کشور راکد و تعطیل هستند، اظهار داشت: وقتی معادن و واحدهای معدنی ما فعال می‌شوند که صنایع و واحدهای صنعتی پایین‌دست آنها فعال شده باشند و فعال شدن این صنایع معدنی هم در گرو افزایش فروش محصولات تولیدی آنهاست.

وی اضافه کرد: فعال‌سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است؛ به همین خاطر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال ایجاد جهش صادراتی در بین صنایع زیرمجموعه معادن است. متأسفانه در 8 سال اخیر به ظرفیت صادراتی معادن بیشتر از گذشته کم‌توجهی شد و ما شاهد یک عقب‌گرد جدی در حوزه صادرات محصولات معدنی بودیم.

عباسپور با اشاره به نیاز فراوان کشورهای منطقه به محصولات فرآوری‌شده معادن به ویژه سنگ‌های ساختمانی ادامه داد: در شرایطی که چینی‌ها از هزاران کیلومتر دورتر به بازار منطقه‌ای ما پا می‌گذارند و سنگ‌های ساختمانی فرآوری‌شده خود را به کشورهای عربی می‌فروشند، ما هنوز در بازاریابی محصولاتمان در این کشورها لنگ می‌زنیم و بهانه می‌آوریم که تحریم نمی‌گذارد صادر کنیم.

وی یادآور شد:‌ البته یکی از رویکردهای مهم مجلس یازدهم تقویت دیپلماسی اقتصادی است و در این حوزه هم به‌ کلی‌گویی بسنده نکردیم و بنا داریم با اعلام ظرفیت‌های صادراتی هر کدام از کشورهای همسایه در بخش‌های مختلف صنعت و معدن این ظرفیت‌ها را به وزارت خارجه اعلام کنیم تا بر حسب اولویت‌بندی بتوانیم در چارچوب افزایش تعاملات دیپلماتیک تجاری گام برداریم.

نقش پارتی‌بازی در غیرفعال شدن معادن استان قزوین

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به غیرفعال بودن بیش از نیمی معادن استان قزوین گفت: متأسفانه در چند دهه اخیر برخی رابطه‌بازی‌ها سبب شد که مجوز بهره‌برداری از معادن به افرادی بدون تخصص و حتی بدون سرمایه داده شود که این کار به نوعی غارت بیت‌المال محسوب می‌شود.

عباسپور افزود: به همین خاطر تلاش ما این است که از طریق کمیسیون صنایع و معادن مجلس قوانین حوزه معادن را به روز کنیم تا هر سرمایه‌گذاری بدون تخصص و کم‌سابقه‌ای نتواند جواز بهره‌برداری از یک معدن را بگیرد و بعد سال‌ها آن را غیرفعال نگه دارد. چرا که در این شرایط اقتصادی و نیاز جوانان به درآمد و شغل این کار تبعات سنگین اجتماعی دارد.

نماینده آوج و بویین‌زهرا در مجلس ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محور در حوزه معادن و واحدهای معدنی را تقویت کنیم تا بتوان از ظرفیت‌های پنهان معادن هم برای تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده کرد. ضمن اینکه کارخانجات ما هم باید تلاش کنند تا مواد و متریال جدید صنعتی مورد نیاز خود را از طریق ارتباط با صنایع معدنی تولید کنند.

عباسپور تصریح کرد: در شرایطی که می‌توانیم بعضی از مواد صنعتی گران‌قیمت و وارداتی را از طریق استحصال محصولات معدنی تولید کنیم، همواره با نوعی راحت‌طلبی به دنبال خرید و واردات آنها هستیم؛ در شرایطی که اگر همین سرمایه‌ها را برای تولید مواد پیشرفته معدنی به کار ببریم، نه تنها از واردات بی‌نیاز می‌شویم، بلکه صادرکننده این قبیل مواد هم خواهیم شد./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.