مشکل توقف کامیون‌ها در مرز مشترک ایران و پاکستان تا جمعه رفع می‌شود

رئیس گمرک پاکستان از رسیدگی به علل توقف کامیون‌های ایرانی و پاکستانی در مرز دو کشور و حل این مشکل تا روز جمعه خبر داد.

سید محمد طریق هدا، توقف کامیون‌های دو طرف در مرز ایران و پاکستان را به‌شدت ناراحت‌کننده توصیف کرد و با اشاره به مذاکرات خود با رئیس گمرک ایران در این باره گفت: خود را متعهد می‌دانم و باور دارم نیازی به مذاکره در این رابطه نیست. فردا که به پاکستان برمی‌گردم موضوع را رسیدگی و تا جمعه مشکل را برطرف می‌کنم.

وی درباره کریدور اقتصادی چین و تکمیل آزادراه‌های لازم از سوی طرف پاکستانی نیز افزود: باید گذرگاه‌ها را باز کنیم و اجازه دهیم روند توافقات پیش رود. درباره بنادر چابهار و گوادر هم با وجود اینکه خواهرخوانده شناخته شده‌اند هنوز کار جدی صورت نگرفته است.

رئیس گمرک پاکستان نیز با بیان این مطلب که با وجود روابط سیاسی نزدیک در حوزه تجارت نتوانستیم آن‌طور که باید عمل کنیم، تصریح کرد: روابط فرهنگی نزدیکی میان مردم ایران و پاکستان وجود دارد؛ اما نسل تازه‌ای از پاکستان دیگر فارسی نمی‌دانند و این سنت آموزش فارسی در پاکستان متوقف شده که باید احیا شود.

وی به مذاکرات در دو روز گذشته در قالب نشست کمیسیون مشترک و توافقاتی که در این مدت صورت گرفته اشاره و تأکید کرد: مدتی است که مقامات ایران و پاکستان درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد رایزنی می‌کنند. ایران فهرست کالا‌های خود را ارسال کرده و ما هم در حال تهیه این فهرست هستیم. امیدوارم هر چه سریع‌تر روند مذاکرات به اتمام رسیده و وارد مرحله اجرا شویم.

این مقام پاکستانی با نگاه به اوضاع جهان که در حال تغییر است، کوتاه کردن روند مذاکرات و ورود به فاز اجرا را مورد توجه قرار داد و گفت: طبق توافقاتی که صورت گرفته پرواز مستقیم بین چندین شهر دو کشور در حال پیگیری است و به‌زودی برقرار می‌شود ضمن اینکه درباره روابط ریلی نیز قرار است کمیته ویژه‌ای شکل بگیرد و کار را دنبال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.