تشریح جزییات آغاز صادرات سیب زمینی/ ۷۰ درصد تولید در مناطق سردسیری است

عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران خاطر نشان کرد: قیمت سیب‌زمینی از کیلویی 4500 تا 6 هزار تومان درب انبار خرید و فروش شد. قیمت این محصول سر باغ کیلویی 3500 تا 4000 تومان بفروش رسید.

محمد رحیم نیازی ، درخصوص صادرات سیب‌زمینی و بازارهای هدف صادارتی، گفت: سال گذشته حدود 1 میلیون تن سیب‌زمینی به کشورهای آذربایجان، عراق و افغانستان صادر شد. امیدواریم که این روند نیز در سال جاری ادامه پیدا کند چراکه بقا تولید وابستگی زیادی به توسعه تجارت خارجی دارد.

وی با اشاره به دشواری‌ها در تصاحب بازار خارجی، بیان کرد: اگر دولت در یک مقطع زمانی مانع صادرات شود این امکان وجود دارد که صادرکنندگان بازارهای هدف خود را از دست بدهند. به نظر من توقف صادرات راهکار مناسبی برای تامین نیاز داخلی نیست اگر در یک برهه زمانی روند تولید یک محصول استراتژیک کاهشی شود  می‌توان با واردات آن محصول نیاز را تامین کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور ایفا کند و تراز مالی مملکت را افزایش دهد.

نیازی با اشاره به توقف واردات سیب‌زمینی از سوی عراق، گفت: در سال‌های گذشته در یک برهه زمانی عراق برای حمایت از کشاورز داخلی واردات سیب‌زمینی را متوقف کرد چراکه این محصول به‌وفور در آن کشور تولید شد اما هم‌اکنون صادرات سیب‌زمینی از ایران به عراق مشکلی ندارد و باید بگویم که طرف تجاری ما باعث توقف روند صادراتی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سیب زمینی در کدام مناطق کشور کشت می‌شود؟ بیان کرد: در 4 فصل سال سیب زمینی در مناطق سردسیر، گرمسیر و معتدل کشت می‌شود. 70 درصد از سیب‌زمینی در مناطق سردسیری تولید می‌شود. استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، همدان، زنجان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بخشی از استان مرکزی جزو مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی محسوب می‌شوند.

به گفته این فعال اقتصادی، طرح استمرار در جیرفت و دزفول انجام می‌گیرد همچنین در فصل بهار عمده تولید ما در همدان و طارم زنجان انجام می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیب زمینی به‌صورت فله صادر می‌شود، تصریح کرد: صادرات به‌صورت فله نیست و در گونی‌ها و بسته‌بندی‌های کارتنی 30 تا 50 کیلویی صادر می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران با اشاره به نرخ سیب‌زمینی، گفت: قیمت سیب‌زمینی از کیلویی 4500 تا 6 هزار تومان درب انبار خرید و فروش شد. قیمت این محصول سر باغ کیلویی 3500 تا 4000 تومان بفروش رسید.

نیازی با اشاره عوامل موثر در کیفیت سیب زمینی، بیان کرد: نوع و رقم سیب زمینی در کیفیت این محصول بسیار مهم و تاثیرگذار است همچنین مدیریت مزرعه و آبیاری آن در کیفیت‌ این محصول اهمیت ویژه‌ای دارد اگر آب کمی به این محصول برسد سیب‌زمینی تولیدی بدریخت و معیوب می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیب زمینی محصول پرآب بری است؟ گفت: پاسخ این پرسش منفی است. سیب‌زمینی نسبت به محصولاتی چون گندم و برنج آب بری کمتری دارد اما ارزش غذایی آن در حد برنج است اما در قیاس با برنج کمتر در سبد خانوارها دیده می‌شود. این وظیفه وزارت بهداشت است که میزان ارزش غذایی و پروتئین موجود در سیب‌زمینی را برای مردم روشن کند./ ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.