صادرات ریلی از لطف آباد درگز به ترکمنستان مشمول تخفیف شد

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: درپی توافقات دوجانبه بین ایران و ترکمنستان و از سرگیری دوباره فعالیت مرز ریلی لطف آباد-آرتیق بین ایران و ترکمنستان، صادرات ریلی کالای تجاری از این مرز توسط راه آهن مشمول تخفیف شد.

مصطفی نصیری ورگ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر تجار و بازرگانان می توانند برای صادرات کالا از طریق امتداد خط آهن مرزی ترکمنستان در گمرک لطف آباد، کالای خود را به این کشور و دیگر کشورهای آسیای مرکزی انتقال دهند.

وی ادامه داد:با توجه به فاصله مرز ریلی سرخس با مرز لطف آباد، صادرات کالا از لطف آباد به برخی مقاصد در ترکمنستان با مسافت کمتری صورت می گیرد که یک مزیت برای این پایانه مرزی درمقایسه با سرخس به شمار می رود.

تفاهمنامه همکاریهای مشترک ریلی در چارچوب مذاکرات وزیران راه و شهرسازی ایران و امور خارجه ترکمنستان به عنوان روسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ۲ کشور پنجم آبان ماه توسط سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و آزاد آتامرادوف رییس آژانس راه‌آهن ترکمنستان امضا شد.

بر اساس اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران “توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش ۲ برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق – لطف‌آباد و همچنین برگزاری نشستهای دوجانبه نمایندگان راه‌آهنهای ایران و ترکمنستان” مفاد سند همکاری ۲ کشور را تشکیل می‌دهد.

پیشتر نیز فرمانداری درگز از امکان صادرات کالا از طریق مرز لطف آباد این شهرستان با خطوط ریلی ترکمنستان به این کشور و سایر کشورهای آسیای مرکزی خبر داده بود.

اکنون شبکه ریلی ایران به شهرستان مرزی درگز متصل نیست و صادرکنندگان باید کالای خود را همانند صادرات مرسوم جاده ای به پایانه مرزی لطف آباد منتقل کنند اما از آنجایی که این پایانه دارای خطوط ریلی متصل به شبکه راه آهن ترکمنستان است، می توان واگنهای باری این کشور را در گمرک لطف آباد بارگیری کرد.

در حال حاضر حمل کالای جاده ای به ترکمنستان در مرز زمینی لطف آباد از طریق انتقال بار به کامیونهای ترکمنستان انجام می‌شود و روزانه کالای حدود ۱۱۰ دستگاه کامیون به صورت ترانشیپمنت به ترکمنستان صادر می‌ شود.

گذرگاه مرزی ریلی و جاده ای “لطف‌آباد” شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

شهرستان کوهستانی درگز با ۷۴ هزار نفر جمعیت در ۲۶۴ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است.  / ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.