آغاز پرداخت منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای صادرات

رئیس سازمان توسعه تجارت از آغاز تخصیص و پرداخت منابع ریالی صندوق توسعه ملی در قالب سرمایه در گردش صادراتی و برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع ارزی این صندوق در قالب اعتبار خریدار و فروشنده خبر داد.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: فرآیند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ریالی بر اساس بسته حمایت از صادرات غیر نفتی و ضوابط موجود یک فرآیند مستمر و لاینقطع بوده و لازم است از همکاری صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل قدردانی شود.

وی افزود: با همکاری صندوق توسعه ملی، بانکهای عامل که از منابع ریالی صندوق در سال ۱۳۹۹ استفاده کرده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند که نتایج ارزیابی های انجام شده مبنای تخصیص اعتبارات ریالی در سال جاری به بانکهای عامل است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: عملکرد بانکهای عامل بر اساس شاخص‌ها و مولفه های اثرگذار ارزیابی و رتبه بندی شده که این رتبه بندی مبنای تخصیص منابع ریالی سال‌جاری خواهد بود . همچنین بانکهای عامل موظفند بر اساس شاخص‌های اعلامی سازمان توسعه تجارت ایران و اولویت های کالایی و خدماتی معرفی شده منابع را اختصاص داده و صرفا پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان، نسبت به احراز اهلیت اعتباری و با نگاه تسهیل گری اقدام و در نهایت اعتبارات لازم را پرداخت کنند.

پیمان پاک ادامه داد: منابع تخصیصی سال‌جاری صندوق توسعه ملی ۲۰۰۰میلیارد تومان بوده که با احتساب منابع بانکی اختصاص یافته از سوی بانکهای عامل، در مجموع ۴۰۰۰میلیارد تومان به صادرکنندگان اختصاص خواهد یافت ضمن آنکه با توجه به سپرده گذاری دو ساله صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل، مجموعه بانکی قادر خواهد بود منابع بیشتری را به صادرکنندگان اختصاص دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش استفاده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در شرایط فعلی را حائز اهمیت توصیف کرد و با اشاره به منابع پیش بینی شده در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی، گفت: تلاش می شود تخصیص  این منابع در سال جاری با همکاری صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل محقق شود و بتوان با ابزارهای پیش رو از این اعتبارات به نحو بهینه استفاده کرد.

معاون وزیر صمت در پایان یادآور شد: ضوابط و فرآیندهای پرداخت این تسهیلات، به صورت رسمی به بانکهای عامل ابلاغ خواهد شد و تلاش خواهد می شود از این منابع به نحو بهینه استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.