کاهش ۱.۲ میلیون تنی دپوی کالای اساسی/موجودی گمرکها ۵.۸ میلیون شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر با کاهش ۱.۲ میلیون تنی در یک ماه اخیر به ۵.۸ میلیون تن رسیده است.

روند دپوی کالاهای اساسی که از ابتدای امسال تقریبا به طور افزایشی طی شده بود، در آبان ماه با توجه به میزان ورودی و البته در مواردی  موانع و مشکلات موجود در ترخیص و تخلیه کالای ترخیص شده در بنادر تا هفت میلیون تن افزایش یافته بود. البته گزارش اعلامی ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- به ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت موجودی کالا در بنادر نشان دهنده کاهش ۱.۲ میلیون تنی این کالاها است. 

براساس این گزارش تا ۲۳ آذر ماه جمع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به ۵.۸ میلیون تن رسیده است که از این رقم ۳.۵ میلیون تن مربوط به موجودی در بنادر و ۲.۳ میلیون تن نیز مربوط به شناورهاست که ۴۰۵ هزار تن آن در شناورهای کنار اسکله در حال تخلیه بوده و ۱.۹ میلیون تن هم در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد. 

از کدام اقلام و چقدر در بنادر موجود است؟ 

جزئیات اقلام موجود در گمرک و بنادر نشان می دهد که از ۳.۵ میلیون تن موجودی، ۴۱۰.۵ هزار تن گندم، ۱.۱ میلیون تن ذرت، ۴۹۳.۸ هزار تن جو، ۶۶۶.۹ هزار تن سویا، ۷.۴ هزار تن برنج، ۲۱۱.۹ هزار تن شکر، ۵۰۸.۶ هزار تن روغن خام و ۱۴۵ هزار تن دانه های روغنی است. 

 در بین ۱.۲ میلیون تن کالای موجود در شناورها نیز حجمی از ذرت، گندم، سویا، دانه های روغنی و برنج قرار دارد. 

در رابطه با وضعیت بنادر نیز بیشترین میزان در بندر امام خمینی (ره) با ۲.۶ میلیون تن  و بعد از آن ۳۲۲.۵ هزار تن در بندر شهید رجایی دپو شده است. 

در سایر بنادر نیز ۳۱۲.۱ هزار تن بندرامیرآباد، ۹۹.۹ هزار تن نوشهر، ۴۵.۱ هزار تن انزلی، ۶۶.۲ هزار تن چابهار، ۲۰۸ هزار تن آستارا، ۴۴.۳ هزار تن فریدون کنار، ۱.۳ هزار تن شهید باهنر، ۸۳ تن خرمشهر و ۷۰ تن در بندر لنگه موجود است. 

این در حالی است که در آبان ماه  هفت میلیون تن مجموع کالا در بنادر بود که ۳.۸ میلیون تن به صورت موجودی و ۳.۲ میلیون تن در اسکله‌ها بوده است. بر این اساس در فاصله آبان تا آذرماه مجموع کالاهای موجود در گمرک و بنادر کاهش بیش از ۱.۲ میلیون تنی داشته که حدود ۳۰۰ هزار تن مربوط به موجودی و حدود یک میلیون تن در رابطه با کالاهای موجود در اسکله است. /ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.