تجارت ۹ میلیارد دلاری ایران در آذر ماه/ رشد ۵۳ درصدی ترانزیت

سخنگوی گمرک گفت: تجارت کشورمان در آذرماه به ۱۳ میلیون و ۱۷۲ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار رسید که نسبت به آذر سال گذشته ۳ درصد در وزن و ۲۵ درصد در ارزش رشد داشته است.

سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از مجموع تجارت یکصد و ۲۲ میلیون تنی کشور به ارزش ۷۲ میلیارد دلار در ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۱۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار مربوط به ماه نهم سال است.

وی افزود: صادرات کشورمان در آذر ماه ۹ میلیون و۵۹۳ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (آذر ۹۹) رشد نیم درصدی در وزن و ۲۳ درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کشور در آذرماه گفت: پنج کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران در آذر ماه به ترتیب چین یا یک میلیون و ۹۷۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۸۳۹ هزار تن به ارزش ۶۴۹ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۱۳ هزار تن به ارزش ۴۹۹ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۸ هزار تن به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار و افغانستان با ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار بودند.
سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات در آذرماه توضیح داد: واردات کالاهای مورد نیاز کشور در ماه نهم سال ۳ میلیون و ۵۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به آذر سال قبل ۱۹ درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص کشورهای تأمین کننده نیازهای کشور گفت: کشور امارات با فروش ۸۷۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار، چین با ۲۸۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۲۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۵۴ میلیون دلار، سوئیس با ۲۴۰ هزار تن به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار و آلمان با فروش ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار، ۵ کشور اول تأمین نیازهای کشور در آذر ماه بودند.

سخنگوی گمرک افزود: در آذر ماه امسال یک میلیون و ۵۷ هزار تن کالای خارجی نیز از مسیر جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که این میزان نسبت به آذر سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.