آزادی صادرات و واردات راهبرد اصلی دولت در حوزه تجارت است

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استراتژی و راهبرد اصلی دولت در حوزه تجارت، آزادی تجارت، واردات و صادرات است.

“رضا محتشمی پور” امروز (سه‌شنبه) در جریان افتتاح پنجمین نمایشگاه زنجیره ارزش صنایع لاستیک در محل هتل المپیک تهران افزود: در این زمینه هم مخالف محدودیت‌های وارداتی و هم مخالف با محدودیت‌های صادراتی هستیم.

محتشمی پور خاطرنشان کرد: به دلیل التهاب‌هایی که از قبل وجود داشت، محدودیت‌هایی قرار داده شده بود، اما در دولت جدید به دنبال کاهش آنها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: این کاهش محدودیت‌ها باید کنترل‌شده باشد، تا بتوانیم بازار داخل را مدیریت کرده و نگرانی از حیث تأمین نداشته باشیم.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در این زمینه، مبنا آزادسازی صادرات است که به سمت آن حرکت خواهیم کرد و در آینده در این خصوص همراه با توسعه تولید، گام‌های بیشتری خواهیم برداشت.

در این همایش “روح‌الله عباسپور” سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امروز دولت و مجلس موضوع دیپلماسی اقتصادی را مطرح می‌کنند و این یعنی درک درست از مشکلات در حوزه صادرات وجود دارد.

وی با اشاره به رتبه ۸۶ ایران دربین ۱۲۶ کشور جهان در موضوع تسهیل فضای کسب‌وکار، تاکید کرد: در هیچ شرایطی نباید کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل شوند.

عباسپور ادامه داد: در این پیوند قوانینی که در مجلس وضع می‌شود باید طوری باشد که به حبس مدیران و سرمایه‌گذاران، همچنین حبس ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز منجر نشود و حتی اگر مدیران یادشده محکومیت‌های قطعی پیدا کردند باید در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین شورای تأمین استان‌ها مطرح‌شده و امهال گرفته شود تا عزت و کرامت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در جامعه حفظ شود.

وی بیان داشت: قوانین رفع موانع تولید، همچنین مبارزه با قاچاق کالا و مبارزه با واردات بی‌رویه، قوانین خوبی است که در مجلس وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ۶۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را تأمین نقدینگی برشمرد و تأکید کرد ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در سطح جامعه باید به سمت تولید هدایت شود و همچنین مقرر بود ۳۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حمایت از تولید اختصاص یابد که هنوز محقق نشده است.

پانزدهمین همایش و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش صنایع لاستیک با شعار “تایر سبز” برگزار می‌شود که ۳۰۰ مقاله از سوی شرکت‌های تایرسازی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به دبیرخانه همایش ارسال شد.

همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش صنایع لاستیک در متراژ یک هزار و ۷۰۰ مترمربع و با ۵۵ غرفه برپاشده است.

تایرسازان از ابتدای امسال تا پایان آذرماه موفق به تولید ۱۸ میلیون و ۲۳ هزار و ۲۹۳ حلقه انواع لاستیک برای خودروهای سواری، باری، تجاری، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی شدند.

این میزان تولید مشتمل بر ۱۹۴ هزار و ۶۹۰ تن تایر است.

تولیدات تایرسازان در ۹ ماهه امسال از نظر وزنی تعداد حلقه سه درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌دهد./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.