آخرین وضعیت صادرات فلفل و کیوی/ سامانه «سماک» برای ساماندهی صادرات از اسفند راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت صادرات فلفل و کیوی گفت:‌از اسفندماه سامانه سماک راه‌اندازی می‌شود و هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تأییدیه سامانه سماک امکان عرضه و صادرات نخواهد داشت.

شاهپور علایی مقدم در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اعلام کرد: صادرات فلفل به روسیه همچنان متوقف است و قرار است از 17 بهمن تیمی از روسیه به کشور بیاید و پس از بررسی و راستی آزمایی گلخانه‌های کشور که در آنها فلفل تولید می‌شود در صورتی که از نظر آنها مشکلی نباشد، صادرات از سر گرفته می‌شود.

وی همچنین دلیل برگشت خوردن فلفل‌های صادراتی به روسیه را ثبت نشدن چهار نوع سم در این کشور عنوان کرد و گفت: محصولات فلفل صادراتی همه سالم هستند و هیچ‌گونه باقی‌مانده سم ندارند.

علایی مقدم همچنین درباره صادرات کیوی به هند هم گفت: در جلسه وبیناری که هفته گذشته با سازمان حفظ نباتات هند داشتیم، توافق شد اطلاعات سه سال گذشته را به آنها بدهیم و در 72 صفحه به این کشور ارسال شد و آنها می‌خواهند همه اطلاعات آماری زمین‌هایی که کیوی در آن پرورش می‌یابد را داشته باشند و امیدواری است پس از رفع ابهامات، صادرات کیوی به این کشور ادامه یابد.

وی در ادامه همچنین گفت: 180 هزار تن صادرات داریم که سهم هند 32 هزار تن است.

سامانه سماک راه‌اندازی می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی از راه‌اندازی سامانه سماک هم خبر داد و گفت:‌ از اسفندماه این سامانه راه‌اندازی می‌شود و هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون ثبت در سامانه سماک امکان عرضه و صادرات نخواهد داشت.

علایی مقدم درباره نحوه کارکرد این سامانه توضیح داد و گفت: همه اطلاعات تولیدکنندگان محصولات تولیدی آنها از مزرعه تا رسیدن به سر سفره در این سامانه مشخص است و گواهی بهداشتی هم براساس آن صادر خواهد شد.

کشاورزان سموم کشاورزی را با نسخه باید بخرند

علایی مقدم گفت: از امروز به همه استان‌های کشور ابلاغ می‌شود که خرید سموم با نسخ کلینک‌های گیاه‌پزشکی انجام شود. این ایرادی که در سالهای گذشته به علت عدم نظارت سازمان نظام پزشکی ایجاد شده است.

وی افزود: تعداد کلینیک‌های گیاه‌پزشکی یک‌دهم سم‌فروشی‌ها است. در حقیقت سازمان نظام مهندسی کشاورزی در سالهای گذشته بدون نظارت و دقت مجوز فروش سم داده است و قانون افزایش بهره‌وری برای این سازمان 52 وظیفه دارد که باید به آنها هم عمل کند.

برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات باید اعتبار سازمان حفظ نباتات افزایش یابد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از پایین بودن میزان اعتبارات سازمان حفظ نباتات گلایه کرد و گفت: با توجه به حجم گسترده کارهایی که از صدور گواهی بهداشتی گرفته تا نظارت بر سلامت محصولات، مبارزه با ملخ‌ها و… وجود دارد، این اعتبار بسیار کم است و حداقل برای سال اول 6 هزار میلیارد تومان پول نیاز است.

علایی مقدم از 14 پیشنهاد به کمیسیون تلفیق در این باره خبر داد و گفت: اکنون اختیارات دست کمیسیون تلفیق است و می‌تواند با افزایش اعتبارات، مانع از تکرار برگشت خوردن محصولات کشاورزی در آینده شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که دولت اجازه دهد از محل عوارض سموم وارداتی و نیز هزینه‌های گواهی بهداشتی، حداقل اعتبارات مورد نیاز خودمان را تأمین کنیم که اکنون همه اینها به خزانه دولت واریز می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از نامه وزیر جهاد کشاورزی به رئیس‌جمهور و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه برای افزایش اعتبارات مبارزه با ملخ خبر داد و گفت: در این نامه خواسته شده حداقل 50 میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ داده شود.

وی پیش‌بینی کرد که از 15 بهمن ریزش ملخ‌ها در مزارع مناطق جنوب کشور انجام می‌شود.

قانون حفظ نباتات که مربوط به 46 سال گذشته است تغییر می‌کند

رئیس سازمان حفظ نباتات بخشی از ناهماهنگی‌ها را قدیمی بودن قانون سازمان حفظ نباتات عنوان کرد و گفت: این قانون مربوط به 46 سال گذشته است و به مجلس پیشنهاد دادیم که این قانون تغییر یابد و تقاضای ما این است که مجلس با وقت مناسب این قانون را به تصویب برساند، مثلا بر اساس این قانون صادرات با گواهی بهداشتی که سازمان حفظ نباتات صادر می کند انجام می شود اما اکنون کشورهای مقصد گواهی سلامت را طلب می کنند که در این قانون دیده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.