صادرات کالا از استان قزوین امسال ۸۶ درصد افزایش یافت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: ارزش دلاری کالاهای صادراتی از این استان امسال ۸۶ درصد افزایش یافت.

عزیزالله افضلی افزود: میزان صادرات استان قزوین از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴۴ هزار تن به ارزش ۲۱۷ میلیون دلار بوده که امسال از نظر وزنی ۴۴ درصد و از نظر دلاری ۸۶ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قزوین یکی از استان های صادرات محور نیز هست، گفت: از ابتدای امسال ۶۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۹۸ میلیون دلار به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، هند، ترکمنستان، پاکستان، سوریه، امارات، ارمنستان و  ازبکستان صادر شده است.

این مسوول اضافه کرد: عمده محصولات صادراتی استان شامل آهن آلات و فولاد، انواع فراوده های نفتی، سیم و کابل و مفتولهای مسی، انواع مواد شوینده، شیشه ساختمانی و دارویی،   مصنوعات پلیمری، محصولات غذایی و انواع مواد شیمیایی بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۷ هزار تن کالا به ارزش ۷۶۴ میلیون دلار به استان قزوین وارد شده است.

وی افزود: عمده محصولات وارداتی به استان شامل کمپرسورهای برودتی مربوط به کولر خودرو و قطعات آن، ماشین آلات و دستگاه های تولیدی برای ساخت کاغذ و مقوا و سایر ماشین آلات و دستگاه های تولیدی کنترل پنل مربوط به سیستم تهویه مطبوع وسایل نقلیه موتوری، پلی اوره تان به شکل ابتدایی، ایزوسیاناتها، اسانسهای مورد مصرف در تولید انواع شوینده ها، روغن خام زیتون، مواد مربوط به تولید خمیر دندان و سایر مواد آرایشی و بهداشتی و اجزا و قطعات برای تریلرها و نیمه تریلرها بوده است.

افضلی اضافه کرد: چین، امارات، ترکیه، آلمان، سنگاپور، ایتالیا، هند، بلژیک، تایوان، سوییس و کره جنوبی عمده کشورهای مبدا واردات محصولات به استان قزوین بوده اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: در مدت مشابه سال قبل ۹۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۶۴ میلیون دلار وارد استان شده بود که در سال جاری شاهد افزایش ۱۲ درصدی واردات کالا از نظر وزن و ۳۴ درصدی از نظر ارزش دلاری هستیم.

وی اضافه کرد: شیوع کرونا در دو سال اخیر ضربات بسیار شدیدی را بر اقتصاد کشورها وارد کرد که استان قزوین نیز از این تکانه ها و آسیب ها در امان نبود و امیدواریم با فروکش کردن موج کرونا شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی استان باشیم.

 استان قزوین چهار هزار واحد تولیدی و ۲۰۵ واحد صادراتی و بازرگانی دارد./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.