توسعه ظرفیت ناوگان کشتیرانی دریای خزر در دستور کار

نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اولویت تمامی قراردادهای ساخت و توسعه ناوگان در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با صنعت ساخت کشتی در داخل است.

محمدرضا مدرس خیابانی که در مراسم امضای قرارداد ساخت شناور چند منظوره بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی سازی صدرا نکا سخن می‌گفت، با بیان اینکه دریای خزر برای کشور بسیار مهم و استراتژیک به شمار می‌رود، به برنامه کشتیرانی دریای خزر به عنوان یکی از شرکت‌های عضو گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه خطوط حمل و نقل دریایی در دریای خزر طی برنامه‌ای میان مدت اشاره و خاطر نشان کرد: برنامۀ ما در کشتیرانی دریای خزر توسعه و افزایش ظرفیت ناوگان است.

وی ادامه داد: در همین راستا قصد ما در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از ظرفیت‌های موجود ساخت داخل است که خوشبختانه همت مجموعه کشتی سازی صدرا سبب شد قرارداد اولین کشتی که قرار است به مجموعه کشتیرانی دریای خزر افزوده شود، با مجموعه کشتی سازی صدرا نکا منعقد شود.

مدرس خیابانی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های گروه کشتیرانی را ساخت کشتی‌های رو- رو و کانتینری در جهت توسعه ناوگان کشتیرانی دریای خزر دانست و افزود: امیدواریم همراه ساخت اولین کشتی در صدرا نکا، ساخت این نوع از کشتی‌ها را نیز اجرایی کنیم.

وی با اشاره مجدد به قرارداد ساخت شناور چند منظوره با شرکت کشتی سازی صدرا نکا، خاطر نشان کرد: داشتن کنترل پروژه قوی در صدرا و گروه کشتیرانی در به سرانجام رسیدن به موقع ساخت این کشتی بسیار حائز اهمیت است.

نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خوشبختانه ذهنیت عدم امکان ساخت کشتی در داخل در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد؛ گفت: به همت بخش فنی گروه کشتیرانی، اولویت در کلیه قراردادهای ساخت و توسعه ناوگان با صنعت ساخت کشتی در داخل است.

وی افزود: در مرحله نخست، قرارداد ساخت یک فروند شناور چند منظوره را منعقد کرده‌ایم اما با توجه به نیازی که در کشتیرانی دریای خزر وجود دارد، تعداد این شناورها افزایش خواهد یافت.

مدرس خیابانی در ارتباط با ساخت شناور از سوی صنایع کشتی سازی داخلی در جنوب کشور نیز، تصریح کرد: با توجه به وجود کشتی سازی‌های صدرا و ایزوایکو، مذاکراتی برای ساخت شناور با این شرکت‌ها صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم قرارداد ساخت کشتی‌های بیشتری را با همکاری و همراهی شرکت‌هایی که از توان بالقوه ساخت این نوع شناورها برخوردار هستند منعقد سازیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: شرکت‌های کشتی سازی داخلی با افزایش توان مهندسی و کنترل پروژه بتوانند به موقع به اهداف پروژه دست یابند.

در ادامه مراسم امضا قرارداد ساخت شناور چند منظوره بین گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتی سازی صدرا نکا، مدیرعامل کشتی سازی صدرا با اشاره به قرارداد یاد شده ابراز امیدواری کرد: انعقاد این قرارداد شروع خوبی برای همکاری‌های فی مابین گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی سازی صدرا باشد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر توسعه تولید داخل و توسعه اقتصاد دریامحور تصریح کرد: انعقاد قرارداد ساخت کشتی چندمنظوره بین کشتی سازی صدرا نکا و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گامی در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری است و مجموعه صدرا تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا به بهترین نحو این کار را به سرانجام برساند.

مدیرعامل صدرا با بیان اینکه آن مجموعه با ساخت شناورهای اقیانوس پیما در سالیان گذشته توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده است؛ گفت: قطعاً با همت و تلاشی که در مجموعه صدرا وجود دارد، به تعهدات خود عمل می‌کنیم و توسعه گروه کشتیرانی و توسعه کشتی سازی‌های داخلی با همکاری‌های فی مابین به شکل توأمان محقق خواهد شد.

وی افزود: تلاش ما این است که در برابر اعتمادی که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به کشتی سازی صدرا داشته است به تعهدات خود عمل کنیم و در واقع هدف ما این است که در بازه زمانی مقرر و حتی زودتر، شناور را تحویل بهره بردار دهیم.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر که قرار است کشتی چند منظوره ساخت کشتی سازی صدرا نکا پس از اتمام ساخت در مجموعه تحت مدیریت وی عملیاتی شود، گفت: از حدود یک سال پیش تیم فنی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی دریای خزر و همچنین تیم فنی صدرا در خصوص جزئیات این قرارداد تبادل نظر کرده‌اند که امیدواریم بر اساس قرارداد، صدرا در مدت مشخص شده ساخت کشتی را به اتمام رسانده و کشتی را در اختیار کشتیرانی دریای خزر به عنوان بهره بردار قرار دهد.

کاپیتان تفتی در پایان این مراسم، حضور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر را دارای اهمیت راهبردی دانست و گفت: هر اندازه که ناوگان با پرچم ایران در دریای خزر حضور داشته باشد نشان دهنده قدرت و سهم بیشتر ایران در این دریا است و این موضوع پای بند بودن سازنده را به تعهدات خود بیش از پیش مهم می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.