مانع تراشی در سال مانع زدایی/ گرانی “گاز” نفس صنعتگران را بند آورده است

افزایش تعرفه گاز واحدهای صنعتی نگرانی بسیاری را به دنبال داشته و در صورت عدم جدیت مسئولان در پیگیری و رفع این دغدغه، شاهد رقم خوردن اتفاقات ناخوشایندی همچون تعطیلی واحدها و بیکاری بسیاری از جوانان استان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، استان قزوین به واسطه استقرار و فعالیت بیش از 3 هزار واحد صنعتی خرد و کلان، همواره به عنوان یکی از قطب های بزرگ کشور در بخش تولید و اشتغال مطرح بوده و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم این موضوع در حوزه های مختلف اجتماعی قابل مشاهده و ارزیابی است.

طی سالهای گذشته در نتیجه شکل گیری سلسله ای از موانع که مهمترین آن اعمال فشار و تحریم های ناجوانمردانه غرب بود، صنعت با مشکلات متعددی روبرو شد و خسارات سنگینی به فعالین این بخش وارد آمد. با این وجود صنعتگران به ویژه در استان قزوین پا پس نکشیدند و در سخت ترین شرایط ممکن از توقف چرخ صنعت جلوگیری کردند.

پویایی چرخه تولید و اشتغال و حمایت عملیاتی از آن، همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و نام گذاری سال های اخیر به عناوین مرتبط با این حوزه، گواه روشنی بر این مدعا می باشد.

در این بین بی تدبیری های غیرقابل توجیه، اتخاد تصمیمات غیرکارشناسی و اجرای اقداماتی غریبه با واقعیات موجود از سوی برخی دستگاه ها، به فعالیت های اقتصادی به ویژه در صنعت آسیب جدی زده است.

افزایش ناگهانی، تصاعدی و غیرشفاف تعرفه گاز واحدهای صنعتی یکی از این موارد می باشد که نگرانی بسیاری از فعالین این حوزه را به دنبال داشته است. به گفته بسیاری از صنعتگران این موضوع فشار سنگینی را بر دوش آن ها گذاشته و در صورت عدم جدیت مسئولان در پیگیری و رفع این دغدغه، شاهد رقم خوردن اتفاقات ناخوشایندی همچون تعطیلی واحدها و بیکاری بسیاری از جوانان استان خواهیم بود.

کسی پاسخگو نیست

در این رابطه علیرضا معجل مدیر یک واحد تولید نساجی در گفتگو با خبرنگار فارس در قزوین، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری شاهد افزایش تدریجی مبالغ فیش گاز برای واحدهای صنعتی هستیم که با دو برابر شدن شروع و تا به امروز به رقم های چند برابری نسبت به ماه ها و سال گذشته رسیده ایم.

وی افزود: برای مثال در یکی از ماه های امسال فیش گاز دریافتی ما 20 میلیون تومان بود، به 160 میلیون تومان رسید و پس از آن 300 میلیون تومان شد.

این مدیر صنعتی تصریح کرد: نکته جالب این افزایش تصاعدی این است که متولیان امر هیچ توضیح قانع کننده ای به ما ارائه نمی دهند و صرفا به این جملات بسنده می کنند که این موضوع مصوبه مجلس را دارد و صنایع باید 10 درصد از هزینه های پتروشیمی ها و پالایشگاه ها را به نرخ جهانی پرداخت کنند.

معجل ادامه داد: در حالی که رقبای خارجی با واردات بی رویه بازار ما را تحت فشار گذاشته اند و مشکلات متعدد داخلی مانند گرانی و عدم ثبات قیمت ها، کار را برای صنایع داخلی سخت کرده، افزایش تعرفه گاز آن هم به این شکل، نفس صنعت را بند آورده است.

تعطیلی صنایع به افزایش آسیب های اجتماعی دامن می زند

در ادامه امیر بهرامی از فعالین صنعتی نیز در این رابطه گفت: وقتی مجموعه ای در منطقه صنعتی سرمایه گذاری می کند انتظار دارد در بخش های خدماتی و امکانات زیرساختی چون آب، برق، گاز، تصفیه خانه و… با دغدغه ای دست و پنجه نرم نکند.

وی افزود: متاسفانه امروز در بسیاری از موارد کمبودهایی وجود دارد که به صنعت و تولید خسارت وارد می کند.

این فعال صنعتی تصریح کرد: بالا بردن ناگهانی و وحشتناک تعرفه گاز در شرایطی که بسیاری از صنایع با معضلات جدی روبرو هستند، عقلانی و منطقی نیست. بسیاری از واحدها به دلیل این افزایش قیمت گاز باید از حق و حقوق کارگر خود بزنند تا فیشی که رقم سنگینی در آن درج شده را پرداخت کنند. شک نکنید ادامه این روند به تعطیلی صنایع منجر خواهد شد. سوال ما این است پاسخ تلاش تولیدکنندگانی که در شرایط تحریم کار می کنند، جلوی خروج ارز را گرفته اند و فضا را برای اشتغال جوانان فراهم کرده اند، این است؟!

وی گفت: روشن نگه داشتن چراغ تولید به نوعی مسئولیت اجتماعی محسوب می شود و در صورتی که این موضوع به درستی انجام نشود یا متوقف شود قطعا مخاطرات و آسیب های اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

حرف مان را به گوش مسئولان رساندیم ولی نتیجه ای نگرفتیم

همچنین مرتضوی یکی دیگر از مدیران صنعتی در استان قزوین در خصوص افزایش تعرفه گاز واحدهای تولیدی گفت: مطابق پیگیری هایی که داشتیم به ما اعلام کردند بحث افزایش تعرفه گاز در بودجه سال 1400 دولت تصویب شده و صنایع باید در تامین هزینه های سوخت پتروشیمی ها و پالایشگاه ها سهیم باشند.

وی اضافه کرد: افزایش چند برابری رقم فیش ها در شرایطی رخ داده که هیچکس از فرمول محاسبه آن اطلاعی ندارد و صرفا در زمان دریافت فیش به ما می گویند که بدهی پیشین داشتید. در حالی که این موضوع تا جایی که ما حساب می کنیم درست نیست.

مرتضوی گفت: فیش گاز برای واحد تولیدی ما به یکباره از 10 میلیون تومان به 60 میلیون تومان رسیده است. ما هنوز نمی دانیم با چه منطقی این افزایش رخ داده و کسی هم تا به امروز به طور شفاف پاسخ ما را نداده است.

این مدیر صنعتی تصریح کرد: در همین رابطه بیش از 40 واحد صنعتی با نگارش طومار و جمع آوری امضاء، دغدغه خود را به گوش مسئولان رساندند اما همچنان مشکل پابرجاست و تنها در برخی موارد به ما گفته اند که به زودی این مساله را حل می کنیم.

با بررسی های صورت گرفته از سوی خبرنگار فارس، مساله افزایش تعرفه گاز به یک معضل اساسی برای بسیاری از واحدهای صنعتی مستقر در سطح استان قزوین بدل شده و در صورتی که مسئولان و متولیان امر پیگیر رفع آن نشوند، حوزه های تولید و اشتغال در این خطه با صدمات جدی روبرو خواهند شد. باید با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری گام های جدی تری در حمایت از صنایع برداشت و با عبور از فضای شعاردهی به عملگرایی گره گشاه رسید و صنعتگران را در پشت سر گذاشتن این مانع بزرگ یاری کرد.

در این رابطه خبرگزاری فارس در استان قزوین طی روزهای پیش رو در گفتگو با نمایندگان مجلس و مدیران استانی، به بررسی بیشتر این موضوع خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.