پیش‌بینی تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

محمد لاهوتی در نشست خبری خود با بیان اینکه حجم تجارت خارجی در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: صادرات غیرنفتی ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار بوده که رشد وزنی ۱۰ درصد و رشد ارزشی ۴۰ درصدی داشته است.

وی افزود: در ١١ ماهه امسال ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار نیز از کشورهای مختلف وارد ایران شده است که ۱۹ درصد رشد در وزن و ۳۶ درصد رشد در ارزش را نشان داده است. چین، عراق، ترکیه، افغانستان و امارات پنج مقصد اول صادراتی ایران بوده‌اند. همچنین امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس ۵ کشور عمده طرف وارداتی ایران بوده‌اند. البته آلمان ۴۱ درصد در وزن و ۲ درصد در ارزش صادرات به ایران کاهش داشته ولی در مقابل سوئیس ۳۷ درصد در وزن و ۹۴.۵ درصد در ارزش رشد صادرات به ایران داشته است.

به گفته لاهوتی، پیش بینی می‌شود که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: افزایش قیمت‌های جهانی را بعد از پاندمی کرونا شاهد هستیم که یکی از دلایل افزایش حجم واردات ایران نیز از این منظر بوده و بر این اساس می‌توان در سال آینده شاهد تعادل در تراز تجاری خواهیم بود.

وی افزود: باید در سال ١۴٠١ تنوع بخشی به حوزه‌های صادراتی را داشت هر چند رویکرد دولت سیزدهم در حوزه تمرکز بر صادرات با کشورهای همسایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. دولت مدیریت ثبت سفارش‌ها را در دست دارد و اگر نیاز باشد محدودیت‌های صادراتی را اعمال خواهد کرد.

فرصت سازی از بحران روسیه

لاهوتی با اشاره به فرصت سازی که می‌توانیم از کشور روسیه برای صادرات ایران داشته باشیم گفت: می‌توانیم از ظرفیت ری‌اکسپورت برای صادرات کالا به روسیه استفاده کنیم ولی شرایط ورود موقت و ترانزیت باید تسهیل شود تا از این امکان بهره‌برداری کنیم.

وی اظهار کرد: دولت قبل از ظرفیت ورود موقت غافل بود؛ البته دولت جدید نیز هنوز اقدامی در این حوزه انجام نداده ولی امیدواریم با توجه به رویکرد مثبت دولت سیزدهم بتوانیم در این حوزه نیز از ظرفیت‌های بی نظیر بهره برداری کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: در حوزه ارز ۴٢٠٠ تومانی و حذف آن دولت باید همزمان با افزایش نرخ ارز محاسباتی تعرفه را هم کاهش دهد تا اثر افزایش قیمت ارز محاسباتی در قیمت کالاها خنثی شود؛ به خصوص اینکه قیمت‌های جهانی کالاها رو به رشد است و بنابراین باید قیمت‌های پایه کاهش یابد.

وی افزود: تجربه نشان داده افزایش درآمدهای نفتی منجر به کاهش اتکا به ارز صادراتی می‌شود پس امیدواریم درآمدهای ارزی نفتی پشتوانه توسعه نرخ ارز شود ولی باید نرخ ارز هم سرکوب نشود؛ البته دولت نباید همه مشکلات اقتصادی مثل تورم و کنترل نقدینگی را به نرخ ارز گره بزند.

لاهوتی گفت: وزیر صمت وعده داده که در سال ١۴٠١ روند رفع تعهد ارزی به شکل کنونی نخواهد بود و البته اقدامات مناسبی در راستای این موضوع و تسهیل رفع تعهد ارزی انجام شده که امیدواریم از ظرفیت ورود موقت نیز به خوبی بهره برداری شود./ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.