افزایش 33 درصدی صادرات به اتحادیه اقتصادی آ سه آن در سال 1400

دبیر میز آ سه آن سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش 33 درصدی صادرات به اتحادیه اقتصادی آ سه آن در سال 1400 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محسن رضایی‌پور با بیان این خبر گفت: بر اساس گزارش گمرک ج. ا. ایران میزان صادرات کشورمان در سال 1400 به 10 کشور عضو اتحادیه اقتصادی آ سه آن با 33 درصد افزایش به رقم 2371 میلیون دلار رسید.

رضایی‌پور افزود: بر اساس این گزارش در بین کشورهای اتحادیه اقتصادی آ سه آن بیشترین صادرات کشورمان به کشور اندونزی صورت گرفت.

دبیر میز آ سه آن سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: میزان صادرات کشورمان به اندونزی در سال 1400 به رقم 1101میلیون دلار رسید که با 63 درصد افزایش بالاترین رقم صادرات کشورمان به اندونزی طی 10 سال اخیر است. بعد از اندونزی بیشترین میزان صادرات در حوزه آ سه آن به تایلند صورت گرفته است.

رضایی‌پور افزود: میزان صادرات کشورمان به تایلند در سال 1400 به رقم 784 میلیون دلار و از لحاظ وزنی به 1241 هزار تن رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 59 درصد رشد داشته است.

وی افزود: مهم‌ترین اقلام صادراتی به تایلند شامل شمش آهن، مقاطع فولادی، روی غیر ممزوج، احشا مرغ، قیر نفت و وازلین است.

رضایی‌پور با بیان اینکه حجم تجارت کشورمان با این اتحادیه از سال 1397 و همزمان با دور جدید تحریم‌‎ها روندی نزولی داشته است، گفت: حجم تجارت کشورمان در سال (1399) به رقم 3 میلیارد دلار رسید، این در حالی است که سابقه و تجربه صادرات رشد یابنده‌ای از سوی کشورمان به این اتحادیه اقتصادی مهم در سال‌های قبل از اعمال تحریم ها وجود داشته که امید است با افزایش 33 درصدی صادرات در سال 1400 روند افزایشی تجارت با این اتحادیه‌ی مهم بزرگ احیا و تداوم یابد.

دبیر میز آ سه آن سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بیشترین اقلام وارداتی کشورمان از این اتحادیه شامل نیشکر، روغن پالم، سویا، محصولات غذایی، برنج ، لوازم خانگی، فیبرمتوسط فشرده و تلفن همراه بوده است.

لازم به ذکر است اتحادیه اقتصادی آ سه ان پنجمین مجموعه اقتصادی دنیاست که با رشدی شتابان پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 به چهارمین اقتصاد دنیا تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.