پنجمین نمایشگاه صنعتی کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو آغاز به کار کرد

رایزن بازرگانی ج. ا. ایران در آذربایجان از آغاز به کار پنجمین نمایشگاه صنعتی کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی بابایی، رایزن بازرگانی ج. ا. ایران در آذربایجان گفت: در راستای اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور و همچنین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه معرفی محصولات صادراتی و توانمندی‌های شرکت‌های کشورمان در بازار کشورهای همسایه به ویژه کشور آذربایجان، صدور مجوز برپایی این نمایشگاه در دستور کار قرار گرفت.

بابایی با اشاره به جایگاه ویژه بازار کشور جمهوری آذربایجان و دسترسی به بازارهای پیرامونی آن گفت: سازمان توسعه تجارت ایران از طریق برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه در کنار سایر کشورهای مشارکت‌کننده در صدد توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش مراودات شرکت‌های ایرانی با کشورهای همسایه است.

رایزن بازرگانی ج. ا. ایران در آذربایجان افزود: در این نمایشگاه حدود 60 شرکت از کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، روسیه، اوکراین و امارت متحده عربی مشارکت کرده‌اند که 40 شرکت متعلق به کشور ایران است و در حوزه‌های رنگ و رزین، مقاطع فولادی، انواع ساندویچ پانل، مهندسی معدن و نفت و گاز، لوازم خانگی(یخچال، فریزر، آبگرمکن، اجاق گاز و ماشین لباسشویی)، محصولات پلاستیکی، ماشین‌آلات و خطوط تولید محصولات غذایی، ام دی اف، اتوبوس‌سازی، سیمان، تجهیزات پزشکی و پوشاک بیمارستانی، شیرینی و شکلات، انواع بیسکویت و کوکی‌ها و محصولات ارگانیک حضور دارند.

رایزن بازرگانی ج. ا. ایران در آذربایجان در پاسخ به سوالی در مورد‌ حجم تجارت دو کشور گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان در سال 1400 به 607 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته است.

بابایی ادامه داد: نکته مهم در این خصوص این است که 565 میلیون دلار از حجم مبادلات مربوط به صادرات ایران به آذربایجان بوده و ایران حدود ۳درصد از بازار آذربایجان را در دست دارد.

وی افزود: آذربایجان هشتمین مقصد صادراتی ایران در بین 15 کشور همسایه است و با عنایت به کشش بازار و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی افزایش صادرات تا چندین برابر امکان‌پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است این نمایشگاه با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، سازمان صنایع کوچک و متوسط (kobia) و سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان (Azpromo) برگزار می‌شود و نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی ازمیر و منمن ترکیه و اتاق بازرگانی داغستان روسیه نیز در آن مشارکت خواهند داشت.

گفتنی است پنجمین دوره نمایشگاه صنعتی کشورهای حاشیه دریای خزر با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران از امروز( ۲۵ اردیبهشت ) در شهر باکو آغاز به کار کرد و تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.