راه اندازی مرکز تجاری ایران در قطر /آغاز فعالیت رایزن بازرگانی ایران در قطر

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از راه اندازی مرکز تجاری ایران در قطر و همچنین آغاز فعالیت رایزن بازرگانی ایران در این کشور خبر داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تچارت ایران، «علیرضا پیمان پاک» در نشست تجار و بازرگانان ایرانی که در نخستین روز سفر بزرگ‌ترین هیات تجاری ایران به قطر در دوحه برگزار شد، با اشاره به برنامه دولت در زمینه رونق تجارت به‌ویژه با کشورهای همسایه، اظهار داشت: در زنجیره تأمین حوزه صادرات چندین بخش وجود دارد که مهم‌ترین بخش آن، روابط تجاری و توسعه بازار است.

وی افزود: برپایی هیات‌های تجاری یکی از راهکارهای توسعه بازار است که از این طریق ارتباط تجار با یکدیگر برقرار می‌شود و هیات‌های تجاری ایران در قطر حضور می‌یابند و پس از آن نیز تجار قطری به ایران خواهند آمد. موضوع بعدی برگزاری نمایشگاه و معرفی توانمندی‌های صنعتی و تجاری ایران به تجار قطری که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌شده است. همچنین نمایشگاهی نیز از توانمندی‌های تجاری قطر در ایران برگزار خواهد شد.

پیمان پاک تصریح کرد: در سال گذشته تجارت ایران با کشورهای همسایه رشد قابل‌توجهی داشت و به‌عنوان‌مثال تجارت با عمان ۷۰ درصد و ترکیه ۱۲۰ درصد توسعه‌یافته است، بااین‌وجود در ارتباط تجاری با کشور قطر روند نزولی داشته‌ایم که باتوجه‌به قرابت‌های سیاسی میان دو کشور و همچنین فرصت برگزاری جام جهانی در این کشور، لازم است در مسیر توسعه تجارت با کشور قطر حرکت کنیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: سازمان توسعه تجارت در هر کشوری که موفق بوده است و توسعه تجارت با آن کشور را شاهد بوده‌ایم، این موفقیت با همکاری اتاق‌های بازرگانی مشترک محقق شده است و این اتاق‌ها هستند که می‌توانند نقش اصلی را در این زمینه ایفا کنند و سازمان توسعه تجارت نیز از فضای تجاری که خود اتاق‌های بازرگانی ایجاد کرده‌اند، پشتیبانی می‌کند؛ البته مشروط به اینکه اتاق مشترک به دنبال منافع چند فرد خاص نباشد، بلکه فضا را به سمتی هدایت کند که همه تجار بتوانند از این فضا استفاده کنند، در آن صورت حمایت سازمان توسعه تجارت نیز قابل‌توجیه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از ایجاد این فضا و توسعه ارتباط تجار با تجار، الزاماتی ایجاد می‌شود که نخستین الزام، حمل‌ونقل است. در این زمینه یارانه بار و مشوق‌های صادراتی تعیین شده و رییس جمهور نیز دستور داده‌اند بخش عمده‌ای از این مشوق‌ها برای تجارت با کشورهای همسایه اختصاص یابد. در سال جاری نیز به دنبال این هستیم که مشوق‌های صادراتی را از ابتدای سال مورداستفاده قرار دهیم.

پیمان پاک تاکید کرد: موضوع بعدی مسائل اعتمادی و تضمینی است و این نکته که یک تاجر زمانی که قصد دارد در کشور قطر با تاجر دیگری کار کند، چگونه اعتماد کند؟ در این زمینه صندوق ضمانت صادرات را مکلف کرده‌ایم با صندوق متناظرش در قطر قراردادی منعقد کند که بر مبنای آن، صندوق تجار را معرفی می‌کند و بر اساس اعتبارسنجی که صورت می‌گیرد، بیمه‌نامه صادر می‌شود و تاجر با خیال آسوده می‌تواند بار خود را ارسال کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: مسئله دیگر بازگشت پول است که در این زمینه پیگیری‌های خوبی انجام شده است و به‌زودی با طرف قطری به توافقاتی می‌رسیم. کشور قطر ظرفیت‌های خوبی در اختیار دارد و باتوجه‌به رویکرد و انگیزه مثبت طرف قطری در زمینه توسعه تجارت با ایران، باید تلاش کنیم فضا به سمتی برود که شاهد توسعه تجارت با این کشور باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف نیز اقدام دیگری است که در حال انجام است و تاکنون این مراکز در هشت کشور راه‌اندازی شده و در ۱۲ کشور نیز در دست احداث است. این مراکز که سفارتخانه‌های تجاری ایران در آن کشورها محسوب می‌شوند ۷۰ مسئولیت بر عهده دارند که از آن جمله می‌توان به ارائه مشاوره‌های حقوقی و مالیاتی و پشتیبانی‌های لجستیکی اشاره کرد. مرکز تجاری ایران در قطر نیز به‌زودی افتتاح می‌شود و رایزن بازرگانی ایران در قطر نیز از امروز کار خود را آغاز کرده است و تجاری که اولین مرحله ورودشان به قطر را تجربه می‌کنند می‌توانند از چنین پشتیبانی‌هایی استفاده کنند.

دیدار هیات تجاری ایران و قطر

در جریان سفر هیات تجاری ایران به قطر و برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر، تجار و بازرگانان ایرانی و قطری دیدار کردند. این دیدار که هم اکنون در دوحه و در حضور رؤسای اتاق‌های بازرگانی ایران و قطر در حال برگزاری است، مشکلات و مسائل موجود در مسیر توسعه تبادلات تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران، اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر و خلیفه بن جاسم آل ثانی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر به سؤالات تجار و بازرگانان پاسخ دادند.

انتقال پول بین ایران و قطر، فراهم‌کردن تسهیلات لازم برای تجار و بازرگانان دو کشور، اخذ اقامت در کشور مقصد برای سهولت در تجارت و سیاست مواجهه با کشورهایی که مشکلاتی در ارتباطات تجاری دو کشور ایجاد کرده‌اند، از جمله موارد مطرح شده در این دیدار بود که مسئولان اتاق‌های بازرگانی دو کشور به سؤالات پاسخ و برای حل سریع موانع و مشکلات قول همکاری دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.