بسته پیشنهادی اتاق ایران برای توسعه صادرات به دولت ارائه می‌شود

اتاق ایران بنابر تاکید رئیس‌جمهور در نظر دارد مجموعه راهکارهای پیشنهادی برای توسعه صادرات کشور را تهیه و در اختیار ایشان قرار دهد.

با توجه به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تهیه بسته پیشنهادی درباره مشکلات صادرات و راهکارهای موجود توسط اعضای اتاق ایران، نشستی به همت معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شوارها که دبیرخانه کارگروه مربوطه است، برگزار شد.

در این نشست کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران که مسئولیت پیگیری این موضوع را از سوی هیات رئیسه اتاق ایران به عهده دارد و جمعی از فعالان صادراتی و کارشناسان حضور داشتند.

در این نشست ضمن نگاهی به مجموعه مشکلات جاری و بیان اولویت‌ها، مقرر شد، بسته پیشنهادی به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران بر اساس نظراتی که در این جلسه مطرح شد و مجموعه گزارش‌هایی که در این رابطه وجود دارد، تا شنیه آینده در چارچوب یک پیش‌نویس تهیه و پس از نهایی شدن با کسب نظرات هیات رئیسه و فعالان صادراتی در اختیار رئیس‌جمهور قرار گیرد.

طبق جمع‌بندی موجود این بسته پیشنهادی ضمن توجه به مشکلات موجود و ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت باید یادآور شود که به منظور حل معضلات ساختاری صادرات لازم است به صورت اصولی، روند تولید کالا و خدمات صادراتی مورد بازنگری قرار گیرد.

از طرفی قرار شد در این بسته پیشنهادی درباره تکالیف اتاق ایران در حوزه صادرات نیز مباحثی مطرح و از دولت خواسته شود تا زمینه را برای اجرای آنها مهیا کند؛ در این رابطه به مشوق‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و شبکه‌سازی اشاره شد.   

در این نشست کیوانکاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به دیدار اخیر اعضای هیات رئیسه با رئیس‌جمهور و تاکید ایشان بر سه مورد که باید درباره آنها نظر بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اجرای نهضت ملی مسکن، چگونگی رسیدگی به طرح‌های نیمه تمام و در نهایت تقویت صادرات موضوعاتی بود که از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشور مورد توجه قرار گرفت و از اتاق ایران خواست تا درباره آنها نظرات مشورتی و راهکارهای اجرایی خود را ارائه دهد.

او ادامه داد: هر سه مورد را در دستورکار قرار دادیم و هرکدام از آنها در قالب کارگروه‌های مختلف درحال بررسی است. قصد داریم در نهایت جمع‌بندی هر موضوع را در قالب بسته پیشنهادی جامع در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهیم.

در این نشست فرصتی فراهم شد تا محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، امیرعابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، مجتبی مدرس‌زاده، دبیرکل اتاق ایران، عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات، فرزاد مهرانی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران، علی چاغروند، سرپرست معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شوراها، مهدی خاکی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات، آرش علوی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و حسن ولی‌بیگی، مشاور کمیسیون صادرات، نقطه نظرات خود را تشریح کنند.

در این بین در نظر گرفتن مدت سه الی چهار ماه برای رفع تعهد ارزی که در واقعیت به زمان بیشتری نیاز است و جاماندن تعداد زیادی از صادرکنندگان از انواع معافیت‌ها و مشوق‌ها، نبود اطلاعات کافی و جامع برای رتبه‌بندی دقیق کارت صادرکنندگان، تفاوت نرخ ارز آزاد و ارز نیمایی، بی‌توجهی به مووضعات زرساختی در روند صادرات و زنجیره تامین و تولید که اثرگذاری مستقیمی بر صادرات دارد، سیستم حمل‌ونقل نامناسب، فقدان اطلاعات کافی درباره ظرفیت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری در ایران،  کارکرد سیاسی سفارت‌خانه‌ها و ضعف جدی در بعد اقتصادی نمایندگی‌های ایران در سایر کشورها و بی‌توجهی به مراکز تجاری برای ارائه خدمات مشاوره و بازاریابی مهم‌ترین چالش‌هایی بودند که در این نشست مطرح شد.

توجه به میزان اثرگذاری پیشنهادهایی که از سوی اتاق ایران مطرح می‌شود و پیگیری مطالبات نکته بود که از سوی اعضا مورد تاکید قرار گرفت. با اعتقاد اعضای این کارگروه چنانچه دولت بتواند درباره مسئله تعهد ارزی، دخالت دولت در نرخ ارز، تحریم و اف ای تی اف، راه‌حل ارائه دهد، بخش قابل توجهی از مشکلات در حوزه صادرات برطرف می‌شود.

البته طبقه‌بندی مسائل به آنچه در کوتاه‌مدت قابل حل است و مشکلات زیرساختی که به برنامه‌ریزی بیشتر و گذشت زمان نیاز دارد، پیشنهاد دیگری بود که در این جلسه مطرح و قرار شد بسته پیشنهادی هم با توجه به همین طبقه‌بندی تهیه و ارسال شود. در نهایت اعضا به این نتیجه رسیدند که جلسات کارگروه به صورت موضوعی و تخصصی به صورت مداوم برگزار شود./اتاق بازرگانی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.