ارز ملی؛ راهکار مقابله با استفاده ابزاری از دلار

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص توافقات مهم پولی و بانکی ایران و روسیه گفت: ارز ملی راهکار مقابله با استفاده ابزاری از ارزهای جهانی مثل دلار است.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص توافقات مهم پولی و بانکی ایران و روسیه گفت: واقعیت این است که ارز ملی راهکار مقابله با استفاده ابزاری از ارزهای جهانی مثل دلار است که نه تنها به عنوان ابزار اقتصادی بلکه به عنوان ابزار سیاسی نیز از آن استفاده می‌شود در ماه‌های اخیر تحریم‌های گسترده‌ای را در بخش پولی و بانکی علیه روسیه اعمال کردند.

وی افزود: بعد از آن مسئولینی از بانک مرکزی ما با بانک مرکزی روسیه رفت و آمدهایی داشتند و چندی پیش مقدمات کار فراهم شد و در سفرم به روسیه با مقامات مختلف این کشور از جمله رئیس بانک مرکزی روسیه، وزیر اقتصاد، معاونین نخست وزیر روسیه جلسات مفصل و گسترده‌ای را در موضوعات مختلف اقتصادی به ویژه مباحث پولی، مالی و بانکی دو کشور داشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تفاهمات خوبی هم در بخش‌های مختلف ایجاد شد و استفاده‌ای که تجار، بازرگانان، وارد کنندگان، صادرکنندگان و به طور کلی فعالین اقتصادی دو کشور از آن استفاده خواهند کرد به زودی روشن خواهد شد.

علی آبادی ادامه داد: این امکان فراهم شده است که صادرکنندگان ایرانی که کالایی را به روسیه صادر می‌کنند، و یا تجار و بازرگانان ما که دارنده ارز روبل روسیه هستند یا حتی روس‌هایی که در ایران کار می‌کنند و روبل در اختیار دارند، اینها می‌توانند روبل شأن را عرضه کنند و خریداران روبل ریال پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: روبل ارزی است که فقط مخصوص روسیه نیست. برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه هم که با روبل کار می‌کنند می‌شود تسویه‌ها را از طریق روبل انجام دهند. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف به این جمع بندی رسیدند که امروز نیاز است که از ارزهای ملی به جای ارزهای جهان استفاده شود و ساز و کارهای مشخص و فرمول‌های خاص خودش را هم دارد. بنابراین امروز روسیه نسبت به هر زمان دیگری این آمادگی را بیشتر دارد./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.