صادرات ۹۱۰ میلیون دلاری پسته ایران در سال گذشته

دبیر علمی همایش سلامت پسته با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۳۵ هزار تن پسته به ارزش ۹۱۰ میلیون دلار از ایران صادر شد، گفت: سالانه ۲۰ هزار تن پسته از ایران به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «محمدکاظم رمضانی» سطح باغات بارور پسته کشور را حدود ۴۲۰ هزار هکتار و میزان تولید از این سطح را نزدیک به ۳۸۵ هزار تن عنوان کرد و افزود: بر اساس گزارش سیستم هشدار سریع اتحادیه اروپا میزان مرجوعی پسته ایران به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از سال ۲۰۱۷ تاکنون زیر ۵ درصد بوده است که عدد خوبی است.

وی اظهار داشت: مقررات سختگیرانه‌ای برای واردات پسته سالم به اتحادیه اروپا حاکم است و همایش ملی سلامت پسته می‌تواند به توسعه صادرات این محصول به کشورهایی نظیر استرالیا، ژاپن، کل کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه اوراسیا نیز کمک کند.

همایش ملی سلامت پسته ۲۸ شهریور برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش سلامت پسته گفت: همایش ملی سلامت پسته با هدف توسعه صادرات، مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها و تقویت دیپلماسی غذایی ۲۸ شهریور در محل سازمان حفظ نباتات کشور به صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.

وی افزود: در این همایش چالش‌ها و مشکلات مربوط به تولید، سلامت و صادرات پسته توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان، پژوهشگران، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، نمایندگان سازمان‌های غذا و دارو، گمرک و حفظ نباتات کشور، معاونت باغبانی وزارتخانه و سایر دست‌اندرکاران این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رمضانی با بیان این که هیات بازرسی اتحادیه اروپا هر ۱۰ سال یک بار از باغات، آزمایشگاه‌ها، گمرک و ترمینال‌های کشورهای صادرکننده پسته به اروپا مانند ایران بازدید می‌کند، تصریح کرد: با برگزاری این همایش، فرصتی ایجاد می‌شود تا پیش از ورود هیات بازرسی اتحادیه اروپا به ایران، مسایل مربوط به سلامت پسته و مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر علمی همایش سلامت پسته اظهار داشت: در این همایش، یک سخنران از مرجع سلامت غذا در اتحادیه اروپا نیز به صورت مجازی در زمینه الزامات و مقررات این اتحادیه در زمینه واردات پسته با تاکید بر آفلاتوکسین توضیحاتی را ارایه خواهد کرد.

رمضانی ادامه داد: در این همایش همچنین یک پنل تخصصی دو ساعته برای طرح مشکلات و مسایل مربوط به سلامت و صادرات پسته برگزار می‌شود./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.