آمادگی گمرکات ایران و قرقیزستان برای افزایش حجم مبادلات تجاری

رئیس کل گمرک ایران و سفیر جمهوری قرقیزستان در نشستی مشترک در تهران بر افزایش حجم تجارت بین دو کشور تاکید کردند.

رئیس کل گمرک ایران گفت: با توجه به عضویت ایران و قرقیزستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان منطقه‌ای اکو و سازمان همکاری‌ شانگهای انتظار می‌رود با استفاده از ظرفیت‌های عضویت در این اتحادیه‌های منطقه‌ای، حجم تجارت بین دو کشور افزایش یابد.
وی همچنین با اشاره به تفاهم نامه‌های امضا شده بین دو کشور در سال‌های اخیر افزود: دو کشور در زمینه همکاری‌های گمرکی، ترانزیت کالا، مبارزه با قاچاق، تقلب‌های گمرکی و همکاری متقابل اداری، تفاهم نامه گمرکی امضا کردند که با بهره گیری از مفاد این تفاهم نامه و اجرای کامل آن به رشد تجارت بین دو کشور کمک خواهد کرد.

مقدسی همکاری‌های گمرکی بین دو کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری را با اهمیت دانست و افزود: پیاده‌سازی تیر الکترونیکی، گسترش همکاری‌های آموزشی در زمینه مسائل گمرکی، فراهم کردن زمینه لازم برای امضای سند یاددداشت تفاهم فعالان اقتصادی مجاز (AEO) و امضای پیش نویس اسناد همکاری تبادل اطلاعات گمرکی بین دو کشور، نقش بسزایی در توسعه همکاری‌های گمرکی و تسهیل تجارت بین ایران و قرقیزستان خواهد داشت و انتظار می‌رود این موارد در دستور کار گمرکات دو کشور قرار گیرد.

رئیس کل گمرک ایران با توجه به اجرای موفق طرح کریدور ساده سازی شده با گمرک روسیه پیشنهاد اجرای طرح مشابه را به سفیر قرقیزستان ارائه داد که مورد استقبال قرار گرفت.

تورداقون صدیقف سفیر جمهوری قرقیزستان آمادگی کشورش را برای گسترش همکاری‌های گمرکی با ایران اعلام کرد.
وی با استقبال از پیشنهاد‌های گمرک ایران، گفت: موارد پیشنهادی برای گسترش و افزایش حجم مبادلات تجاری به بخش‌های گمرکی و مرتبط ارائه می‌شود تا راهکار‌های اجرایی آن پیگیری و انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.