آخرین جزییات از تجارت ایران و ارمنستان/ اخذ عوارض ۲۵۰ دلاری از کامیون‌های ایرانی توسط آذربایجان

مدیر کل حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: بعد از تحولات سیاسی اخیر بخشی از جاده‌ای که ایران و ارمنستان به واسطه آن تبادلات تجاری خود را دنبال می‌کردند به خاک آذربایجان اضافه شد و آذربایجانی‌ها به ازای هر کامیون ایرانی حدود 250 دلار عوارض دریافت می‌کنند و این مانع لجستیکی در کاهش صادرات به ارمنستان تاثیر گذاشته است.

رحمت‌الله خرمالی در پاسخ به این پرسش که در سفری که نخست وزیر ارمنستان به ایران داشتند رئیس جمهور ایران، رسیدن به تجارت 3 میلیارد دلاری را به عنوان هدف‌گذاری توسعه روابط تجاری این دو کشور مطرح کردند؛ آیا رسیدن به این عدد در عمل میسر خواهد شد؟ گفت: من نمی‌دانم در افق چند ساله قرار است که این عدد محقق شود؛ اما هدف‌گذاری تجارت کالایی ایران و ارمنستان تا پایان سال جاری به حدود 400 میلیون دلار خواهد رسید و واردات ما از این کشور تا پایان سال 20 میلیون دلار خواهد بود.

وی رقم صادرات به ارمنستان در 6 ماه نخست سال جاری را حدود 180 میلیون دلار دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک حجم تجارت در این بازه زمانی حدود 15 درصد رشد کرد؛ البته این آمار منهای صادرات گاز به این کشور است و مربوط به تجارت کالایی ما با این کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با اشاره به تبادل گاز و برق بین دو کشور، گفت: سال گذشته 120 میلیون دلار مبادله برق و گاز بین دو کشور انجام شد و این عدد هم باید به مبادله تجاری بین دو کشور اضافه شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مبادله گاز و برق بین دو کشور به 400 میلیون دلار برسد.

خرمالی با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان، گفت: احداث جاده 60 کیلومتری در این کشور در حال انجام است و 4 شرکت ایرانی در این مناقصه شرکت کردند و در روزهای آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و اگر این مهم به ایرانی‌ها واگذار شود عدد خوبی به حجم صادرات ما اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه ارمنستان نیاز کالایی ما را تامین نمی‌کند، افزود: کالاهای اساسی ایران بیشتر از روسیه و قزاقستان وارد می‌شود و ماشین آلات صنعتی و قطعات مورد نیاز ایران از کشورهای همسایه غربی تامین می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به موانع توسعه تجاری ایران و ارمنستان، اذهان کرد: بعد از تحولات سیاسی اخیر بخشی از جاده‌ای که ایران و ارمنستان به واسطه آن تبادلات تجاری خود را دنبال می‌کردند به خاک آذربایجان اضافه شد و آذربایجانی‌ها به ازای هر کامیون ایرانی حدود 250 دلار عوارض دریافت می‌کنند و این مانع لجستیکی در کاهش صادرات به این کشور تاثیر گذاشته است. همچنین جاده ایران و ارمنستان کوهستانی است و به نظر می‌رسد بحث لجستیکی یکی از موانع مهم در توسعه تجارت بین این دو کشور محسوب می‌شود.

خرمالی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های بانکی بین صندوق ضمانت صادراتی و بانک ملت با  ارمنستان، گفت: توسعه بازار در غالب توسعه زیرساخت‌ها که بخشی از آن حمل و نقلی است اهمیت دارد و در کنار این تقویت سرمایه‌های مشترک دارای اهمیت است.

به گفته وی؛ کمتر از 200 خودرو از مجموعه ایران خودرو به ارمنستان صادر شد و تولید در غالب تامین قطعات مونتاژی در دستور کار است./ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.