هماهنگی حداکثری بانک مرکزی و وزارت صمت/ آینده تجارت خارجی پیش‌بینی‌پذیر می‌شود

تفاهم‌نامه انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری کشور با هدف تطبیق حداکثری نقشه راه تجاری و ارزی کشور بین بانک مرکزی و وزارت صمت امضا شد.

در آیین امضای تفاهم نامه مذکور که ظهردیروز با حضور رییس کل بانک مرکزی و وزیر صمت برگزار شد، هماهنگی و انسجام سیاست‌های ارزی و تجاری مورد تاکید دکتر صالح آبادی و دکتر فاطمی امین قرار گرفت.

رییس کل بانک مرکزی در این نشست با بیان اینکه در دولت سیزدهم هماهنگی کاملی بین وزرات صمت و بانک مرکزی در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه ارزی وجود دارد، گفت: بانک مرکزی و وزارت صمت دو بال سیاستگذاری ارزی و تجاری کشور محسوب می‌شوند که تصمیمات شان باید هماهنگ و منطبق باشد و این تفاهم نامه با هدف تطبیق نقشه راه تجاری و ارزی کشور، از این پس سند و نقشه راه این دو نهاد خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس کمیته مشترکی بین این دو نهاد تشکیل می‌شود و تصمیمات این کمیته مبنای همکاری‌های این دو دستگاه و سایر دستگاه‌ها در حوزه ارزی و تجاری خواهد بود.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای رفع محدودیت واردات کالا‌هایی که وارداتشان به کشور ممنوع است در این کمیته تصمیم‌گیری خواهد شد.

هماهنگی حداکثری بانک مرکزی و وزارت صمت در تجارت خارجی/ آینده تجارت خارجی پیش‌بینی پذیر می‌شود


رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مشوق‌های اخیر در نظر گرفته شده در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع دستی و دانش بنیان که حواله ارزی دارند می‌توانند آن را به اسکناس تبدیل کرده و در بازار متشکل ارزی عرضه کنند و یا اینکه حواله خود را به بانک مرکزی داده و بانک مرکزی، اسکناس معادل آن حواله را به صادرکنندگان ارایه کرده و آن‌ها می‌توانند نسبت به فروش اسکناس در بازار متشکل ارزی اقدام کنند.

صالح آبادی با بیان اینکه تراز تجاری کشور با احتساب درآمد‌های حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات و فرآورده‌ها مثبت است، گفت: بر این اساس مشکلی در تامین ارز واردات نداریم.


وی ضمن تاکید بر لزوم پیش بینی پذیری آینده اقتصاد کشور در حوزه صادرات و واردات گفت: تدوین این نقشه راه پیش بینی آینده تجارت خارجی کشور را برای فعالان اقتصادی امکان پذیر می‌سازد و این سند مبنای تجارت خارجی کشور خواهد بود.

صالح آبادی همچنین از هماهنگی و همراهی وزارت صمت با بانک مرکزی قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها بیش از پیش تداوم داشته باشد.

هماهنگی حداکثری بانک مرکزی و وزارت صمت در تجارت خارجی/ آینده تجارت خارجی پیش‌بینی پذیر می‌شود


مجموع درآمد‌های ارزی کشور بیش از نیاز وارداتی است


وزیر صمت با بیان اینکه مجموع درآمد‌های ارزی کشور حتی با احتساب موارد قاچاق بیش از نیاز وارداتی است، گفت: آنچه اهمیت دارد انطباق این منابع و مصارف و تناظر بین مبادی و مقاصد است.

دکتر فاطمی امین، امضای تفاهم نامه بانک مرکزی و وزارت صمت را در راستای هماهنگی بیشتر و انسجام بین منابع و مصارف ارزی کشور دانست و افزود: بنابراین در سطح کلان کمبود ارزی برای واردات کشور وجود ندارد و این تفاهم نامه در اصلاح برخی موانع و رفع چالش‌های ارزی نقش موثری خواهد داشت./ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.