کارنامه اشتغال صنعتی کشور/ ۸ میلیون شاغل صنعتی داریم

بررسی‌ها از آخرین وضعیت اشتغال در بخش صنعت کشور حکایت از آن دارد که در تابستان امسال ۸ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۱۳ شاغل صنعتی داشته ایم که یعنی بیانگر سهم ۳۳.۸ درصدی صنعت از کل اشتغال کشور است.

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با پدیده رشد بدون اشتغال در بخش صنعت مواجه بوده و این نگرانی را به وجود آورده است که تداوم این پدیده به تشدید معضل بیکاری، به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، منجر شود.

۸ میلیون شاغل صنعتی

بررسی‌ها از آخرین وضعیت اشتغال در بخش صنعت کشور حکایت از آن دارد که در تابستان سال جاری ۸ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر در این بخش مشغول به کار بوده اند که یعنی ۳۳.۸ درصد از کل اشتغال کشور مختص بخش صنعت بوده است.

تعداد شاغلان صنعتی در نقاط شهری ۶ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۸۴۳ نفر و در نقاط روستایی یک میلیون و ۷۰۵ هزار و ۴۷۱ نفر بوده است. نکته قابل توجه آنکه اگرچه تعداد شاغلان صنعتی نقاط شهری نسبت به تابستان سال قبل با رشد ۱۴۳ هزار و ۵۳۹ نفری مواجه شده است اما تعداد شاغلان صنعتی نقاط روستایی افت ۲۱ هزار و ۶۲۴ نفری را تجربه کرده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد شاغلان صنعتی مرد ۷ میلیون و ۹۶ هزار و ۵۱۵ نفر و تعداد شاغلان صنعتی زن ۹۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر بوده است که البته از نظر رشد، تعداد شاغلان صنعتی زن بیشتر از مرد بوده است؛ به این ترتیب در تابستان سال جاری برای ۲۴ هزار و ۸۴۱ مرد و برای ۹۷ هزار و ۷۲ زن شغل صنعتی ایجاد شده است.

وضعیت اشتغال صنعتی در تابستان ۱۴۰۱
تعداد کل شاغلان صنعتی۸ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر
شاغلان نقاط شهری۶ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۸۴۳ نفر
شاغلان نقاط روستایییک میلیون و ۷۰۵ هزار و ۴۷۱ نفر

با توجه به اینکه در تابستان سال قبل شاغلان در بخش صنعت ۷ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۴۰۰ نفر بودند و امسال ۱۲۱ هزار و ۹۱۳ نفر به آنها افزوده شده به نظر می‌رسد احیای واحدهای صنعتی راکد کارگشا بوده و توانسته تعداد شاغلان در بخش صنعت را اگرچه کم اما افزایش دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که صنایع خرد نقش قابل‌توجهی در اشتغال مستقیم صنعتی دارند و کاهش اشتغال این صنایع به کاهش کل اشتغال صنعت دامن می‌زند؛ بنابراین دولت به صورت جدی باید برای این بخش برنامه ریزی کند.

وضعیت اشتغال صنعتی طی ۶ سال گذشته

بر اساس این گزارش، بررسی وضعیت سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل کشور طی بازه زمانی ۱۳۹۵-۱۴۰۱ نشان می‌دهد که کمترین رقم مربوط به سال ۹۵ با ۳۱.۹ درصد و بیشترین رقم نیز مربوط به پاییز سال ۱۴۰ با ۳۴.۷ درصد بوده است.

بر این مبنا سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل در سال ۹۵ حدود ۳۱.۹ درصد بوده که در سال ۹۶ با اندکی رشد به ۳۲ درصد رسید و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز در همین نرخ باقی ماند.

سهم صنعت از کل اشتغال کشور
سال ۹۵۳۱.۹ درصد
سال ۹۶۳۲ درصد
سال ۹۷۳۲ درصد
سال ۹۸۳۲ درصد
سال ۹۹۳۳.۳ درصد
سال ۱۴۰۰۳۴.۷ درصد
تابستان سال ۱۴۰۱۳۳.۸ درصد

از ابتدای سال ۹۹ نیز که همزمان با شیوع ویروس کرونا شد و به تبعیت از آن بخش خدمات دچار صدمات زیادی شد، نقش این بخش از بازار کار کشور کاهش و در نتیجه سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل کشور افزایش یافت و به ۳۳.۳ درصد رسید و جای بخش خدمات را پر کرد.

این روند تا پاییز سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت و این سهم به ۳۴.۷ درصد هم رسید، این عدد بالاترین سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل در چند سال گذشته محسوب می‌شود.

پس از پاییز این سهم رو به کاهش بود و در بهار امسال به ۳۲.۷ درصد رسید، اما همانگونه که گفته شد در تابستان سال جاری مجدد روند صعودی گرفت و به ۳۳.۸ درصد رسید./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.