اولین شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در شال احداث می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: اولین شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در فضایی به مساحت 785 هکتار در شال احداث می شود.

همایش ایجاد نیروگاههای تجدیدپذیر در شهرکها و نواحی صنعتی استان روز سه شنبه با حضور علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، رجحانی معاون عمرانی استانداری،رضا افضلی رئیس سازمان صمت، صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان ، بارگاهی مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری، آهنی ها رئیس خانه صنعت استان، خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان و جمعی از مدیران واحدهای صنعتی در واحد صنعت پلاست آبیار در شهرک صنعتی کاسپین قزوین برگزار شد.

photo_2023-01-03_19-09-37

رضا صفاری در این همایش گفت: کشورمان به لحاظ ظرفیت و استعداد خدادادی دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد تا جایی که به طور میانگین سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی داریم و در استان نیز در مناطق آبیک و بویین زهرا انرژی خورشیدی و در تاکستان ظرفیت بادی بسیار مطلوبی داریم که می تواند مورد استفاده قرار گیرد

وی افزود: در دولت سیزدهم با برنامه ریزی انجام شده برای توسعه ظرفیت نیروگاهی برنامه های خوبی پیش بینی شده که می تواند نیاز بخش صنعت را نیز برطرف کند.

صفاری تصریح کرد: در سال‌های اخیر با وجود توسعه بخش صنعت، شاهد کمبودهایی برای تامین انرژی مورد نیاز بوده‌ایم که این شرایط نیاز به اقدام‌های جدی دارد تا بتوان امکان توسعه صنعت کشور و نیز استان را فراهم کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین تصریح کرد: اعمال خاموشی در فصول تابستان و زمستان در پیک بار برای صنایع بسیار آسیب زاست و باید با روش های خودتامین بخشی از نیازها را تامین کنیم که در این راستا بر اساس تفاهم نامه ای که سال گذشته در استان منعقد شد قرار است 2800 مگاوات انرژی تجدید پذیر احداث شود که در یکی از بندهای آن توجه به بخش صنعت مورد توجه قرار دارد. 

وی اضافه کرد: خوشبختانه حرکت کشور در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با حمایت وزارت نیرو رو به گسترش است و وزارت نیرو نه فقط از فعالان تولید برق انرژی تجدیدپذیر حمایت کرده بلکه از سایر تولیدکنندگان این بخش مانند تولیدکنندگان سلول و پنل سایر تجهیزات خورشیدی و بادی نیز حمایت می کند.

photo_2023-01-03_19-01-55

صفاری اظهارداشت:در شهرک های صنعتی هم فضاهای مناسبی داریم که می تواند به نیروگاههای خورشیدی اختصاص یابد و هم در سوله های مستقر در شهرک ها این امکان وجود دارد تا با نصب پنل های خورشیدی بتوان بخشی از نیازهای صنایع به انرژی را تامین کرد.

وی گفت: در احداث شهرک های تخصصی انرژی که از ابتکارات شرکت شهرک های صنعتی کشور است و با همکاری وزارت نیرو و سازمان ساتبا عملیاتی خواهد شد می توانیم با ظرفیت های تابش خورشید در استان اولین شهرک انرژی را احداث کنیم.

این مسئول یادآورشد: برای اولین بار شهرک صنعتی تخصصی انرژی را در منطقه شال کلید خواهیم زد و امیدواریم این طرح با شتاب بیشتری در سایر مناطق هم توسعه یابد.

وی بیان کرد: این شهرک به مساحت 785 هکتار ،ظرفیت تولید 400 مگاوات انرژی خورشیدی را دارد و با استقرار دفتر ساتبا در شهرک صنعتی کاسپین تلاش می کنیم همه استعلام و کارهای اداری بدون مراجعه به تهران در استان انجام شود.

صفاری افزود: در فاز اول قرار است 100 هکتار از این شهرک عملیاتی شود و واگذاری و تغییر کاربری زمین بسرعت انجام شده و در صورت احداث نیروگاه موضوع اتصال به شبکه نیز بدون مانع و به سرعت انجام خواهد شد.

photo_2023-01-03_20-01-32

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین تصریح کرد: تمامی مجوزهای زیست محیطی و برق منطقه ای برای اجرای طرح دریافت شده و با قوانین حمایتی و مشوق هایی که در این عرصه وجود دارد امیدواریم سایر مراحل اجرا نیز با حمایت استاندار محترم و مسئولان کشوری صورت گیرد.

در ادامه محمد نژاد از کارشناسان ساتبا در خصوص مزیت های ایجاد نیروگاههای تجدید پذیر گزارش تخصصی ارائه کرد.

در کنار برگزاری این همایش دفتر ساتبا در محل شهرک صنعتی کاسپین افتتاح شد.

photo_2023-01-03_19-17-31

همچنین تفاهم نامه همکاری ۴ جانبه ایجاد شهرک تخصصی انرژی خورشیدی بین استانداری قزوین، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق، سازمان صنایع کوچک و شهرک صنعتی ایران و شرکت برق منطقه ای زنجان منعقد شد./برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.