افزایش نرخ دلار چه تاثیری بر میزان صادرات می گذارد؟ / تحقق ۵۰ میلیارد دلاری صادرات کشور تا پایان سال

آن طور که رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید سود تاثیر افزایش نرخ دلار برای صادرکنندگان موقتی و به میزان کالایی است که در اختیار دارند و بعد از آن مجدد باید به قیمت دلار جدید مواد اولیه بخرند.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران درخصوص وضعیت صادراتی کشور در سال ۱۴۰۱ به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: سال ۱۴۰۱ باید به دو بخش تقسیم شود؛ در نیمه اول سال شرایط خیلی خوبی بود، موضوع رفع تعهد ارزی با تلاش سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و با کمک بانک مرکزی انجام شد و تا حدودی شرایط بهتر و بخشنامه‌ها کمتر دچار تغییر و تحول شد و از طرفی با شروع تجارت بعد از کرونا، کامودیتی‌ها در دنیا افزایش قیمت پیدا کرده بود و بر افزایش صادرات تاثیر داشت.  

لاهوتی افزود: ۶ ماه دوم سال شرایط تغییر کرد؛ وضعیت سیاسی، تحریم‌های اتحادیه اروپا و افزایش فشار تحریم‌ها، کمبود و افزایش ناگهانی نرخ ارز باعث شد، شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و قیمت‌ها افزایشی شده و در بعضی مواقع واردات مواد اولیه با مشکل مواجه شود و لذا روند رو به رشد متوقف و در برخی موارد منفی هم شود. 

وی ادامه داد: در مجموع آمار صادراتی کشور در ۱۰ ماه اول امسال، ۱۷.۵ درصد رشد داشته و صادرات از مرز ۴۸ میلیارد دلار در ۱۱ ماه گذشت و پیش‌بینی این است که تا پایان سال ۵۰ میلیارد دلار که هدف دولت بود محقق شود. 

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: افزایش نرخ دلار تا زمانی می‌تواند به صادرات کمک کند که روند طبیعی را طی کند و جهشی نباشد، یعنی متناسب با تورم افزایش پیدا کند. صادرکننده، جنس، سرمایه‌اش است نه دلار و تومان، به محض این که دلارش را تبدیل به ریال کند و بخواهد مواد اولیه کارخانه‌اش را تامین کند با افزایش قیمت مجدد به همان شرایط بازمی‌گردد.

با این موضوع که برخی می‌گویند افزایش ناگهانی نرخ ارز می‌تواند به نفع صادرات باشد و یا این که صادرکننده‌ها به دنبال افزایش نرخ ارز هستند، مخالف هستم؛ تولیدکننده‌ای که از افزایش نرخ سود می‌برد به میزان دارایی موجودی واحدی‌اش و موقتی است و جایگزین کردنش با نرخ جدید دلار باعث از بین رفتن سودش می‌شود.  

لاهوتی درخصوص پیش‌بینی وضعیت اقتصادی سال آینده گفت: امروز شرایط اقتصادی ایران مستقیم به موضوع سیاسی گره خورده، تحریم‌ها، اف‌ای‌تی‌اف، توافق هسته‌ای می‌تواند کاهش و یا افزایش تجارت خارجی ما را رقم بزند. پیش‌بینی برای سال آینده در حال حاضر مقداری پیچیده است، چون کماکان بانک مرکزی شرایط رفع تعهدات ارزی‌اش مناسب نیست، تفاوت نرخ ارز آزاد و نیما دور از انتظار است و همه این‌ها می‌تواند در وضعیت صادراتی کشور تاثیر مثبت و منفی خود را بگذارد. 

وی درخصوص تاثیر توافق میان ایران و عربستان بر وضعیت تجاری کشور نیز گفت: این توافق بسیار مهم است، چرا که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تماما به نوعی دنباله‌رو سیاست عربستان سعودی هستند، این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی در روابط تجاری ما با کشورهای همسایه داشته باشد و خب از این طریق ما مهم‌ترین تاثیر مثبت را از امارات متحده عربی خواهیم گرفت./اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.