حضور پایدار در بازار‌های صادراتی با رفع موانع

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برنامه دولت سیزدهم برای امسال حفظ بازار‌های صادراتی و افزایش ۲۰ درصدی صادرات به کشور‌های همسایه و هدف است.

مهدی صفری گفت: صادرات غیرنفتی کشورمان در ۱۲ ماه سال گذشته حدود ۵۲ میلیارد بوده که این میزان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ درصدی داشته است.

معاون وزارت امور خارجه با اشاره به کار دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم افزود: اولین قدم‌های دولت سیزدهم برای توسعه صادرات سفر آقای رئیسی به منطقه، به طور نمونه ازبکستان، آسیای مرکزی، دوشنبه، قزاقزستان و روسیه بود. بعد هم سفر‌های آقای امیرعبدالهیان به کشور‌های منطقه بود.

وی در ادامه افزود: با دیپلماسی اقتصادی تلاش شده تا موانع بین کشور‌ها را برداریم، مثلا در مورد آسیای مرکزی، ارتباطمان با ترکمنستان بود. این کشور دروازه ورود به تاجیکستان و ازبکستان است، که به دلایلی ارتباطمان قطع بود. با تلاش‌های دیپلماتی که انجام شد موانع برقراری کانال ترانزیتی و راه آهن دو برطرف شد. صادراتمان به تاجیکستان حدود سه تا چهار برابر رشد کرده و صدور خدماتی مهندسی به تاجیکستان به ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: یکی از کشور‌های هدف ما چین بود که ما توانستیم موانع صادراتی مان در زمینه مرکبات، کشاورزی و اقتصاد دریا که ماهی و میگو را رفع کنیم. به طور نمونه در اواخر سال گذشته توانستیم پرتقالمان را با استاندارد وارد چین کنیم.

همچنین صفری در ادامه با اشاره به مناسب بودن کشور‌های آفریقایی برای صادرات کالا‌های ایرانی گفت: حدود ۶۲ کشور در آفریقا وجود دارد. در تمام زمینه‌ها چه کالا‌های اساسی و چه کالا‌های مورد نیاز صنایع میتوان مواد اولیه را از این کشور‌ها تامین کند. ما دنبال این هستیم با هماهنگی سفارتخانه و دیپلمات هایمان یک کار دیپلماسی قوی با کشور‌ها انجام دهیم. یک نمونه با غرب اآفریقا اتفاق افتاد که جلسه‌هایی داشتیم، اما باید فیزیکی در آنجا حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره به تثبیت بازار‌های صادراتی کشورمان گفت: ما یکی از برنامه هایمان برای امسال این است که اول حفظ اوضاع را داشته باشیم که تغییر نکند و روی آن بتوانیم تا ۲۰ درصد افزایش صادراتی به کشور‌های همسایه و کشور‌های هدفی که داشتیم.

صفری در ادامه بیان کرد: برای پایداری صادراتی باید قوانین مان هم ثابت باشد. یک دفعه بخشنامه می‌شود فلان کالا صادر نشود، در صورتی که شما یک کار دراز مدت با آن کشور دارید، این موانع را باید برداریم تا بتوانیم یک اعتمادسازی متقابل با شرکای خودمان داشته باشید./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.