تعامل هر چه بیشتر با شرکای خارجی و معرفی توانمندی های ایران، ضرورتی انکار ناپذیر در شرایط کنونی است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران، تعامل هر چه بیشتر با شرکای خارجی و معرفی توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی را یک ضرورت در شرایط کنونی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، محمد لاهوتی درباره اهمیت و ضرورت  برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی  ایران (ایران اکسپو2023) اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه  توانمندی های صادراتی ایران (ایران اکسپو) می تواند گامی موثر برای معرفی  توانمندی ها ی صادراتی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف باشد؛ به خصوص اینکه با برنامه ریزی دولت مقرر است که هیات های تجاری از کشورهای دیگر دنیا از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  افزود: ترکیب بازارهای هدف صادراتی ایران حکایت از آن دارد که چین، عراق، ترکیه، امارات و هند ۵ کشور مقصد صادراتی ایران هستند که ۷۶ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین ضرورت حضور در بازارهای دیگر نیز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و لازم است که با بازاریابی دقیقی که صورت می گیرد، زمینه را برای حضور هر چه بیشتر کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی فراهم نمود.

لاهوتی  با اشاره به روند رو به رشد تجارت خارجی ایران در فروردین ماه سال جاری گفت: مجموع مبادلات تجاری کشور در اولین ماه از سال جدید نشانگر آن است که اگرچه صادرات کشور به لحاظ ارزشی با کاهش مواجه بوده اما به لحاظ وزنی، رشد حدود ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.

رییس کمسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق تهران افزود: بر این اساس مبادلات تجاری کشور در سال جدید به حدود ۶.۷ میلیارد دلار رسیده است که سهم صادرات از آن، ۳.۶ میلیارد دلار بوده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه صادرات غیرنفتی به لحاظ ارزشی با ۱۳ درصد کاهش مواجه بوده است، افزود: البته در مقابل ، واردات هم با کاهش جدی در وزن و ارزش مواجه بوده است که این روند، تراز تجاری مثبت را برای کشور رقم زده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران ، عمده صادرات کشور را محصولات خام و دارای ارزش افزوده پایین دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۵ قلم عمده اصلی صادراتی ایران را گاز طبیعی، پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، شمش فولاد و متانول تشکیل داده اند که نشان می دهد سهم کالاهای دارای ارزش افزوده بالاتر از صادرات غیرنفتی کشور به شدت پایین بوده و همین امر منجر به کاهش ارزآوری کشور علیرغم رشد وزنی صادرات در فروردین ماه ۱۴۰۲ داشته است.

به گفته لاهوتی، بر این اساس دولت باید با برنامه ریزی دقیق تر شرایطی را فراهم آورد که سهم کالاهای دارای ارزش افزوده بالاتر از سبد صادراتی کشور افزایش یافته و شرایط برای ارزآوری بیشتر فراهم شود؛ این در حالی است که علیرغم تلاش های سازمان توسعه تجارت ایران برای برداشتن موانع پیش روی صادرات از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، اما برخی سیاست های تدوین شده در سایر بخش های دولتی، صادرات را با مشکلات جدی مواجه کرده است و همین امر خود را در آمارهای صادراتی نشان داده است.

وی  اظهار داشت: در شرایطی که کشور نیازمند ارز صادراتی به دلیل وجود تحریم ها داشته و در عین حال نیاز به منابع جدید ارزی برای تامین مایحتاج عمومی مردم، مواد اولیه کارخانجات و سرمایه‌گذاری در برخی بخش ها دارد، مانع تراشی از سوی برخی دستگاههای سیاستگذار مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

رییس کمسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق تهران ادامه داد: متاسفانه حضور کمرنگ کالاهای ایرانی در بسیاری از بازارهای جهانی یک ضعف جدی به شمار می رود و ضروری است با برنامه های منسجم جهت بازاریابی کالاهای ایرانی راه را برای حضور هر چه بیشتر کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی و ارزآوری بیشتر باز کرد، هر چند که یک گام بسیار مهم ثبات قوانین و مقررات و اطمینان بخشی از این موضوع برای صادرکنندگان است و باید سختگیری ها و موانع پیش روی آنها را برطرف نمود و از مانع تراشی جدید خودداری کرد.

گفتنی است؛  پنجمین نمایشگاه  توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو2023) از تاریخ 17 لغایت 20 اردیبهشت سال 1402 در 12 بخش تخصصی برگزار می شود.

این‌نمایشگاه با حضور بیش از 700 شرکت در فضایی بالغ بر 50 هزار متر مربع در 15 سالن نمایشگاهی، با میزبانی 70 هیئت تجاری و دولتی مشتمل بر بیش از  1000 تاجر و مقام دولتی از سراسر دنیا با هدف ایجاد بازارهای صادراتی جهانی با تمرکز بر شرق آسیا، اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و تنوع بخشی به کالاهای صادراتی کشور (خاصه دانش بنیان و نیز دارای ارزش افزوده بیشتر) جهت افزایش ضریب تاب آوری اقتصادی کشور برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.