از قول و قرار جدید بین ایران و عربستان تا اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ایران و امارات

پس از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو جانبه که با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی در ۱۹ اسفندماه سال گذشته اعلام شد، ‌روز پنجشنبه گذشته سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور نخستین مقام رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران بود که به عربستان سفر کرد. از مهم‌ترین اهداف این سفر، دیدارهای دوجانبه با مقامات عربستان و حضور و ایراد سخنرانی در نشست‌های بانک توسعه اسلامی بود که بخش عظیمی از آن در روز دوم و سوم سفر محقق شد.

خاندوزی پس از سفر به عربستان، پیش از هر چیز به نشریه فوربز اعلام کرد که ایران آماده انتقال پیشرفت‌ در زمینه‌های فناوری‌ها و توانمندی‌های بیو، نانو، صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، ساخت تجهیزات نیروگاهی و ساخت کاتالالیست‌های صنعت نفت، به اعضای بانک توسعه اسلامی و کشورهای اسلامی است.

تاکید بر تقویت روابط با کشورهای همسایه

وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری الشرق بر این نکته تاکید کرد که توسعه روابط اقتصادی و تعاملات ایران و عربستان، یک ارتباط برد – برد است و توافقی که میان دو کشور ایران و عربستان شکل گرفته فرصت های تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. وزیر اقتصاد کشور در این گفت‌وگو به این نکته اشاره کرد که سیاست رئیس جمهور جدید ایران تقویت روابط با کشورهای همسایه استوار است.

خاندوزی در گفت‌وگوی دیگری با شرق الاوسط نیز با بیان اینکه سیاست دولت جدید ایران توسعه ارتباطات با همسایگان و کشورهای عربی است بر این نکته تاکید کرد که ایران و عربستان در مسیر تعاملات و مناسبات اقتصادی به جمع بندی‌های خوبی خواهند رسید.

آغاز کار اجلاس بانک توسعه اسلامی

در نهایت در نیمه روز گذشته بود که اجلاس بانک توسعه اسلامی با حضور مقامات بیش از ۵۰ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان آغاز به کار کرد. اجلاسی که خاندوزی ضمن سخنرانی در ان، با همتایان خود از کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، عمان و همچنین رییس بانک توسعه اسلامی دیدارهایی داشت.

پیشنهادات خاندوزی به بانک توسعه اسلامی

وزیر اقتصاد طی سخنرانی خود در اجلاس بانک توسعه اسلامی ضمن تشریح نقش ملل اسلامی بسیاری از اختراعات و نوآوری ها در میان سایر ملت‌ها، این پیشنهاد را مطرح کرد که یکی از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می تواند انجام دهد، تاسیس نهادها و ایجاد ابزارهای مالی برای کمک به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و انتقال و بکارگیری دانش فنی در کشورهای عضو است.

خاندوزی بر این نکته تاکید کرد که تاسیس صندوق‌های خطر پذیر ( venture capital fund ) به صورت مستقل ذیل بانک و یا مشارکت و تامین مالی صندوق‌های خطر پذیر فعال در کشورهای عضو در جهت ایجاد، بکارگیری و انتقال دانش میتواند کمک فراوانی کند.  

به گفته وی یکی دیگر از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می تواند در این راستا در دستور کار قرار دهد حمایت از شرکتهای دانش بنیان کشورهای عضو است. این حمایت ها می تواند اعطای تسهیلات و تامین مالی مستقیم به این شرکتها در راستای تقویت ساختار مالی و توانایی آنها در فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه و بکارگیری دانش‌های فنی تولید شده باشد.   علاوه بر این بانک میتواند در پروژه های مصوب تامین مالی در حوزه های مختلف، امتیازاتی برای شرکت ‌های خصوصی کشورهای عضو در مقایسه با سایر شرکتها داشته باشد و در عین حال شروطی نیز برای انتقال دانش برای آنها در نظر بگیرد.

اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ایران و امارات

وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه اجلاس سالانه هیات عامل گروه بانک توسعه اسلامی با محمد ابن هادی الحسینی وزیر امور مالی امارات متحده عربی ملاقات کرد. در این ارتباط مقرر شد که به زودی اقدامات مقتضی به منظور تنظیم موافقتنامه های سرمایه گذاری خارجی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین طرفین به مورد اجرا قرار گیرد.

محمد ابن هادی الحسینی، وزیر امور مالی امارات متحده عربی در این دیدار ضمن اشاره به تاثیر مثبت از سرگیری روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان در منطقه گفت : حجم تجارت بین دو کشور حدود ۴۰ برابر افزایش یافته است.  این حجم تجارت در زمینه های مختلف حاکی از رشد طبیعی و خوب مناسبات و تعاملات ایران و امارات است و نقش دولت‌های طرفین تشویق تجارت و تسهیل آن از طریق توافقنامه های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف است و لازم است در توافقات موجود دو کشور بازنگری هایی انجام شود.

اقدامات ایران برای مشارکت در افزایش سهام سرمایه در بانک توسعه اسلامی

دیدار با محمد الجاسر و مدیران ارشد بانک توسعه اسلامی یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در حاشیه اجلاس ۲۰۲۳ گروه بانک توسعه اسلامی رخ داد. خاندوزی در این دیدار تاکید کرد که به منظور حفظ حمایت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های بانک در جهان اسلام، ایران به عنوان یکی از سهامداران ارشد بانک، اقدامات نهایی خود را در راستای مشارکت در افزایش سهام سرمایه بانک به مورد اجرا قرار داده و به زودی لایحه پیشنهادی دولت در این خصوص سیر مراحل تقنین را در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند.

رئیس بانک توسعه اسلامی نیز در این دیدار به چالش های پیش روی بانک طی سال‌های همه گیری کرونا اشاره و از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که همچون سایر سهام داران ارشد بانک، ضمن حمایت از افزایش سهام سرمایه مزبور، تلاش کند که با ایفای تعهدات ناشی از بهره مندی از تسهیلات پروژه ای بانک، بانک توسعه اسلامی را در راستای حفظ رتبه اعتباری AAA یاری رساند.

ایران و عربستان و چند توافق مهم

از دیگر دیدارهایی که صورت گرفت، دیدار خاندوزی با با محمد الجدعان وزیر مالیه عربستان بود. دیداری که طی آن  وزیر مالیه عربستان با ابراز خشنودی از برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان گفت: لازم است در مسیر موانع اقتصادی و تجاری در برابر دو کشور گام‌هایی

وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار از پیشرفت روابط اقتصادی بین دو کشور استقبال و اظهار کرد: توسعه روابط نه فقط برای ایران و عربستان بلکه برای کل کشورهای منطقه حائز اهمیت است. این روابط دوجانبه نه تنها از منظر اقتصادی بلکه در حوزه های سیاسی و امنیتی دارای اهمیت فراوانی است.

وزیر اقتصاد در تشریح برنامه ایران در حوزه ارتباطات اقتصادی با عربستان گفت: در سطح دولتی، ایران و عربستان هیچ توافق پایه ای در حوزه سرمایه گذاری، گمرکی و تجاری را نهایی نکرده اند. لازم است در این ارتباط تفاهم نامه های سه گانه ای بین طرفین تدوین و امضا شود. طی سه ماه آینده شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر ملاقات کنند تا امکانات تجاری و سرمایه‌گذاری طرفین بررسی شده و زمینه های همکاری متقابل شناسایی شود.

خاندوزی همچنین ضمن اشاره به نیازهای فوری برای همکاری در زمینه تسهیل حج و تجارت بین دو کشور بطور خاص در زمینه رفع موانع بانکی و ارزی و همچنین گسترش پروازها اشاره کرد.

در این دیدار طرف سعودی ضمن موافقت برای همکاری در سه زمینه گمرکی، تجاری و سرمایه گذاری ابراز امیدواری کرد که با مساعدت وزارتخانه های راه، نفت و حج عربستان موضوعات دوجانبه همکاری های مشترک را مطرح و مورد پیگیری قرار دهد.

راهکارهای خاندوزی برای کارایی بیشتر بانک توسعه اسلامی

خاندوزی در نهایت در میزگرد بانک توسعه اسلامی راهکارهایی عملیاتی برای تسهیل در انتقال دانش، استفاده از بخش خصوصی و تامین مالی موثرتر پروژه‌ها از سوی بانک توسعه اسلامی ارائه داد.

وی در این میزگرد اعلام کرد که: با توجه به این واقعیت که بسیاری از کشورهای جنوب در حیطه انتقال دانش و کمک‌های فنی دچار تحول شده و از گیرنده صرف به فرستنده صرف تبدیل شده اند، تقویت گفتگو بین دولت‌های جنوب و طیف وسیعی از ذینفعان با شبکه سازی و ارتباط بین مراکز همکاری های علوم و تکنولوژی کشورها، به عنوان یک راهکار، ضروری به نظر می رسد.  ایران، یک مرکز همکاری های فنی بین‌الملل تحت عنوان مرکز همکاری های علوم و تکنولوژی بین المللی در ساختار دولت ایجاد کرده که دارای پتانسیل های بالایی جهت انتقال دانش و تکنولوژی است.   در این مقوله، برخی از بانکهای توسعه ای چندجانبه با عضویت غالب کشورهای جنوب نیز، می توانند نقش کاتالیزور داشته باشند و این کشورها را در همکاریهای جنوب-جنوب یاری رسانند. این بانک‌ها می توانند جهت سرعت بخشی به این مهم، راهکارهای کاملاً جدید برگزینند و به جهت دهی مجدد و به گسترش راهکارهای موجود بپردازند.| ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.