مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت بهرهمندی از فرصتهای تجاری در قاره آفریقا را برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بینظیر دانست و گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان توسعه تجارت تلاش در جهت شناختن و شناساندن ظرفیتهای دو طرفه ایران و بازار قاره آفریقا به تجار یکدیگر است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان توسعه تجارت، همایش معرفی نمایشگاه دروازه صادرات به آفریقا در ترکیه پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور «سید محمدصادق قنادزاده» مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت، مدیران مجموعههای دولتی و خصوصی و تجار و شرکتهای صادراتی فعال در حوزه کشورهای آفریقایی برگزار شد.
در ابتدای این همایش، قنادزاده با اشاره به مزیتها و ظرفیتهای مهم قاره آفریقا گفت: کشورهای قاره آفریقا، اقتصادهای روبهرشد داشته و اقتصاددانهای بزرگ اعلام کردند که آینده دنیا در این قاره رقم خواهد خورد. بههمین دلیل برای بهرهمندی بیشتر از این فرصتهای بینظیر، کشورهای بزرگ دنیا، سرمایهگذاری گستردهای را در این قاره انجام دادهاند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین معادن، منابع نفتی بکر، کالاهای استراتژیک و … منابع استحصال نشده دنیا در این قاره قرار دارد، افزود: جمعیت این قاره بهبزودی به حدود 2.5 میلیارد نفر میشود که 60 درصد آن را جوانان تشکیل میدهند. مطمئنا نمونه تاثیرگذار طراحی فعالیت اقتصادی در دنیا شامل منابع، معادن، نیروی کار جوان و مهد تولید منابع اولیه، منابع غذایی و انرژی است که در این قاره وجود دارد.
مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه کشورهای ترکیه، هند، چین و … در سالیان اخیر سهم بازارشان را با قاره آفریقا به سرعت افزایش دادهاند، تاکید کرد: فرصتهای تجاری در قاره آفریقا برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان فرصتهای بینظیری است، اما متاسفانه در سالیان گذشته فرصتسوزی کرده و از ظرفیتهای این قاره غافل بودیم.
وی در این خصوص اضافه کرد: اینکه از اقتصاد بیش از 1100 میلیارد دلاری قاره آفریقا، حجم تجارت ایران با این قاره عدد 1.2 میلیارد دلار است؛ این درحالی است که در سالهای اخیر، سهم تجارت ترکیه با قاره آفریقا از کمتر از 2-3 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
قنادزاده صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: امروز ضرورت برنامهریزی و همگرایی ویژه بین دولت و بخش خصوصی را میطلبد که برای تجارت با این قاره، نگاه ویژه، برنامهریزی مناسب و یک مدل صحیح و منطقی برای استفاده از ظرفیتهای بزرگ قاره آفریقا استفاده شود.
وی بزرگترین مانع و مشکل برای تجارت را بحث شناخت دانست و خاطرنشان کرد: عدم شناخت از ظرفیتهای قاره آفریقا و بالعکس عدم آشنایی کشورهای آفریقایی از توانمندیهای تولیدی، صنعتی و تجاری ایران، باعث بیانگیزه شدن تجار و تولید کنندگان برای فعالیت تجاری و صادرات به قاره آفریقا مانند همکاری تجاری که با سایر کشورها دارند؛ شده است. این عدم شناخت، تجارت ایران را از ظرفیتهای موجود در این قاره محروم کرده است.
مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه یکی از رسالتهای ذاتی و وظایف اصلی سازمان توسعه تجارت و مشخصا اداره کل آفریقای این سازمان، تلاش در جهت شناختن و شناساندن ظرفیتهای بازار قاره آفریقا به تجار و تولید کنندگان ایرانی و بالعکس است، تصریح کرد: در این راستا، تبادل هیاتهای تجاری، احداث و راهاندازی مراکز تجاری، برگزاری رویدادهای تجاری و شرکت در نمایشگاههای این قاره و دعوت از تجار این کشورها برای حضور در نمایشگاههای داخلی از جمله اقدامات صورت گرفته برای شناساندن بازار و استفاده هرچه بهتر و بیشتر از ظرفیتهای این قاره است.
وی با تاکید بر اینکه کشور ترکیه میتواند الگویی مناسب برای تجارت با قاره آفریقا باشد، اظهارکرد: برگزاری نمایشگاه دروازه صادرات به آفریقا با دعوت و اسکان رایگان تجار و شرکتهای مهم این قاره در کشور ترکیه جهت معرفی توانمندیهای شرکتهای خود، از مهمترین اقدامات آنها برای افزایش تجارت با کشورهای آفریقایی است.

قنادزاده با تاکید بر اینکه حضور شرکتها و تجار ایرانی در نمایشگاههای بینالمللی ضروری است اما میبایست هدفمند و با برنامه باشد، ادامه داد: میبایست در این نمایشگاهها، ضمن بهرهمندی از فضاهای مناسب تجاری، از پنلهای تخصصی برای معرفی ظرفیتهای صنعتی و تولیدی و فضاهای B2B جهت ارتباطهای نزدیکتر بین تجار و شرکتهای کشورهای دیگر خصوصا کشورهای آفریقایی، حداکثر بهرهبرداری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در قاره آفریقا 5 مرکز تجاری در کشورهای غنا، کنیا، اوگاندا، تانزانیا و کامرون وجود دارد و هدفگذاری سازمان توسعه تجارت افزایش این مراکز تا پایان سال به 10 مرکز است، افزود: بزودی مراکز تجاری ایران در نیجریه، سنگال، ساحلعاج، الجزایر و آفریقایجنوبی فعال میشود تا در تمام مناطق جغرافیایی آفریقا مرکز تجاری داشته باشیم؛ مراکزی که باید ضمن تسهیل ورود تجار ایرانی به بازارهای هدف، تمام خدمات و پشتیبیانیهای لازم برای اینکه شرکتها در این مسیر عملکرد خوبی داشته باشند، را انجام دهند. همچنین مهمتر از بخش مذاکرهها، بخش پیگیری و اجرایی شدن قراردادهاست که در این بخش هم مراکز تجاری میتوانند به شرکتها کمک کنند.
قنادزاده در پایان از برگزاری نمایشگاهی 3 تا 5 روزه مانند نمایشگاه صادرات به قاره آفریقا در ترکیه، در قالب نمایشگاه ایران اکسپو (EXPO) با حضور بیش از هزار تاجر از سراسر جهان جهت حضور در کشورمان برای معرفی تمامی ظرفیتها و توانمندیهای داخلی به آنها، خبر داد.
در ادامه مجری پاویون دروازه صادرات به آفریقا با اشاره به اینکه دومین دوره نمایشگاه صادرات به آفریقا قرار است 26 تا 28 آذرماه در ترکیه برگزار شود، گفت: حضور شرکتهای تولیدکننده در حوزههای تجهیزات پزشکی، پتروشیمی و ساختمان در این نمایشگاه مهم است. همچنین برای شرکتهای دانش بنیان برای حضور در این نمایشگاه تسهیلات 100 میلیون تومانی درنظر گرفته شده است. ضمن اینکه امکان برگزاری جلسات B2B در این نمایشگاه وجود دارد.
در بخش پایانی هم شرکتها و تجار حاضر در نشست پرسشهایی را در خصوص موضوعات مختلف نمایشگاه صادرات به آفریقا در ترکیه از مجری برگزاری این نمایشگاه مطرح کردند.