آموزش استفاده از TRADE MAP

آموزش استفاده از TRADE MAP : امروزه درک ساختار و تحولات بازارهای بین المللی برای بنگاه های اقتصادی امری ضروری تلقی می گردد. همچنان که بنگاه ها بازار جهانی را به منظور جستجوی فرصت هایی برای تنوع بخشیدن به محصولات و بازارهای خود بررسی می کنند، با چالش های زیر مواجه می گردند :

  • ساختار بازار جهانی برای یک محصول چیست؟
  • در حال حاضر کشور ما با چه کشورهایی تجارت می کند؟
  • فرصت ها برای تنوع بخشی به بازار کجا هستند؟
  • موانع تعرفه ای در یک بازار خاص کدامند؟
  • کدام کشورها در یک بازار خاص و در سطح جهانی رقابت می کنند؟

به منظور بهره برداری اثر بخش از منابع، موسسات خدمات بازرگانی نیاز به تدوین اولویت ها با در نظر گیری توسعه تجارت، عملکرد بخشی، کشورهای شریک و استراتژی های توسعه تجارت دارند.

تحقیقات بازار استراتژیک با جزئیات آماری دقیق در جریان تجارت بین المللی، آن ها را توانمند می سازد تا رقابت ملی و عملکرد تجاری منطقه ای را مورد سنجش قرار دهند و همچنین اولویت محصولات و بازارها را برای گسترش تجارت با پرداختن به پرسش های نوعی زیر شناسایی نمایند:

  • بازارها و محصولات حائز اولویت برای توسعه تجارت چیست؟
  • چه کشورهایی تامین کننده عمده ی کالاهای وارداتی کشور ما هستند؟
  • چه منابع جایگزینی جهت تأمین در دسترس هستند؟
  • در چه حوزه هایی کشور ما مزیت رقابتی دارد؟
  • عملکرد تجارت فعلی کشور ما چگونه است؟
  • برای چه محصولاتی پتانسیل جهت افزایش تجارت دو جانبه وجود دارد؟
  • جریان تجارت بین کشور ما و یک گروه خاصی از کشورها به چه صورت است؟

نقشه تجارت توسط مرکز تجارت جهانی ( وابسته به آنکتاد و سازمان تجارت جهانی ) با تبدیل حجم انبوهی از داده های تجاری خام به اطلاعاتی طبقه بندی شده، به منظور پاسخ به پرسش های فوق و با هدف تسهیل تحقیقات بازار ، نظارت بر عملکرد تجارت بر مبنای کشور یا کالا ، ارائه مزیت نسبی و رقابتی بازارها و همنچنین شناسایی پتانسیل جهت متنوع سازی، طراحی و اولویت بندی برنامه های راهبردی برای بنگاه ها و موسسات خدمات بازرگانی راه اندازی شده است.

این وبسایت در قالب جداول، نمودارها و گراف، اطلاعاتی همچون شاخص عملکرد صادرات و واردات ، تقاضای بین المللی و بازارهای رقابتی و جایگزین را جهت استفاده کاربرانش ارائه می دهد وهمچنین به عنوان یک پایگاه اطلاعات به مانند سایت های B2B ( معرفی بهترین سایت های B2B )از شرکت های واردات وصادرات نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نقشه تجاری ۲۲۰ کشور و منطقه و همچنین ۵۳۰۰ نوع محصول بر طبق سیستم هماهنگ شده ( کد HS یا کد بین المللی کالا) را پوشش می دهد.

هدف از استفاده از سایت Trade Map

  • تسریع انجام مطالعات بازار به صورت استراتژیک
  • سنجش عملکرد تجارت ملی به طور کلی و تجارت کالاهای به خصوص
  • تشخیص مزایای رقابتی و مقایسه ای در نقاط مختلف تجاری
  • شناسایی ظرفیت های بازار برای تنوع محصول، طراحی و اولویت بندی برنامه های توسعه تجاری برای شرکت ها و موسسات تجاری

شروع کار با وبسایت نقشه تجاری

جهت شروع وارد صفحه اینترنتی وبسایت نقشه تجاری به آدرس www.trademap.org شده و روی گزینه Login کلیک نمائید. اگر قبلا در این وبسایت ثبت نام نموده اید، در قسمتی که با کادر زرد مشخص شده، ای میل و رمز عبور خود را وارد نمائید و چنانچه برای اولین بار قصد استفاده از این وبسایت را دارید یا برای ساختن حساب کاربری رایگان، مانند تصویر ( کادر قرمز ) روی گزینه Registernow کلیک نمائید.

آموزش استفاده از TRADE MAP

ثبت نام

  • پس از ورود به قسمت مذکور، آدرس ای میل خود را در بخش تعیین شده وارد و همچنین جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشور خود انتخاب نمائید
  • در مرحله بعد اطلاعات خواسته شده را تکمیل کرده و در خاتمه روی گزینه submit در انتهای صفحه کلیک می کنید
  • پس از چند دقیقه از طرف سایت برای شما ای میلی ارسال خواهد شد که حاوی لینک فعال سازی عضویت شما در وبسایت نقشه تجاری می باشد که با کلیک بر روی لینک مورد نظر ثبت نام شما قطعی می شود و از آن پس می توانید با کلیک دوباره گزینه Login، ای میل و رمز عبور خود را وارد کرده و وارد سایت شوید
  • پس از ورود دوباره به وبسایت ( درصورت عضویت جدید ) مطابق تصویر زیر، در صفحه اصلی، چندین آیتم را ملاحظه می نمائید.
  • در قسمتی که با کادر قرمز نشان داده شده است، واردات یا صادرات را انتخاب می نمائید.

چنانچه شما قصد صادرات کالای خود را دارید گزینه Imports و در حالتی که زمینه فعالیت شما واردات ( مراحل واردات کالا ) است، گزینه Exports را انتخاب نمائید .با توجه به کادر آبی اگر کالایی ( یا خدماتی ) مورد نظر شما می باشد، کد تعرفه هماهنگ شده بین المللی آن را حداکثر تا ۶ رقم در فیلد مشخص شده وارد نمائید و چنانچه اطلاعات مربوط به چندین کالا مد نظر باشد، گزینه Group را انتخاب و کدهای مربوطه را وارد نمائید.

با توجه به کادر سبز رنگ، اگر منطقه یا کشور خاصی مورد نظر شما باشد، آن کشور را در فیلد مربوطه وارد نمائید.

آموزش استفاده از TRADE MAP

به منظور ادامه روند استخراج اطلاعات، حداقل یکی از قسمت های ۱یا ۲ باید تکمیل شود. چنانچه فقط قسمت ۱مورد نظر باشد و قسمت ۲ دست نخورده باقی بماند، در مراحل بعدی اطلاعات مربوط به واردات / صادرات و همچنین شرکت های واردکننده/صادرکننده محصول مورد نظر نمایش خواهد داده شد.

چنانچه قسمت ۱دست نخورده و قسمت ۲ تکمیل گردد، اطلاعات مربوط به واردات / صادرات آن کشور یا منطقه و همچنین شرکت های واردکننده/صادرکننده در آن کشور یا منطقه نمایش داده خواهد شد.

بدیهی است که اگر هر دو قسمت ۱یا ۲ تکمیل گردد اطلاعات مربوط به واردات / صادرات و همچنین شرکت های واردکننده/صادرکننده محصول مورد نظر در کشور یا منطقه تعیین شده ارائه خواهد شد.

پس از تکمیل یکی از قسمت های ۱و۲ یا هردوی آن ها، پنج گزینه در قسمت ذیل آن ها فعال خواهند شد:
  • گزینه Trade Indicatorsبه شما اطلاعات مربوط به واردات / صادرات محصول مورد نظر در سطح جهانی ( چنانچه قسمت ۱ تکمیل شده باشد)، و یا اطلاعات مربوط به واردات / صادرات محصولات مختلف در کشور یا منطقه ای خاص ( چنانچه قسمت ۲ تکمیل شده باشد ) را در یک سال گذشته ارائه می دهد.
  • با کلیک بر گزینه های Yearly Time Series ،Quarterly Time Seriesو Monthly TimeSeries می توانید گزارش و اطلاعات مورد نظر را به ترتیب به تفکیک سال ، فصل و ماه های مختلف جستجو کنید
  • و بالاخره گزینه Companies حاوی اطلاعات شرکت های واردکننده/صادرکننده به تفکیک محصول/کشور می باشد.

برای نمونه در تصویر زیر مقصود از اطلاعات تکمیل شده، استخراج آمار و اطلاعات مربوط به واردات محصول پسته با کد تعرفه بین المللی ۰۸۰۲۵۰ در کشور آلمان می باشد.

آموزش استفاده از TRADE MAP

با انتخاب گزینه Trade Indicators صفحه ای مشابه با تصویر زیر نمایش داده می شود، که آمار و شاخص های مربوط به واردات محصول پسته در کشور آلمان مربوط به سال ۲۰۱۳ میلادی نمایش داده شده است.

اطلاعاتی نظیر میزان واردات کلی این محصول بر اساس ارزش دلاری و وزنی، تراز تجاری، سهم هر کشور از صادرات محصول پسته به آلمان، ارزش واحد محصول، میانگین رشد کشور آلمان در میزان واردات پسته از کشورهای مختلف و سایر اطلاعات دیگر قابل مشاهده است.

با توجه به این جدول کشور ما با صادرات بیش از ۱۳۰میلیون دلار و در حدود ۱۳.۷هزار تن محصول پسته در سال ۲۰۱۳ به کشور آلمان، متجاوز از ۴۰ درصد پسته وارداتی این کشور را پس از ایالات متحده تامین می نماید و کشورهای ایتالیا، ترکیه و فرانسه در رتبه های بعدی صادرات پسته به کشور آلمان قرار دارند.

با توجه به کادر قرمز رنگ، از این اطلاعات می توانید به صورت فایل word یا excel خروجی دریافت کنید و یا به صورت نمودار و یا نقشه پراکندگی جغرافیایی (کادر آبی) اطلاعات مورد نظر را مشاهده نمایید.

آموزش استفاده از TRADE MAP

چنانچه بازار هدف و نیازهای آن با دقت تعیین شود، اخذ سفارش برای صادرات محصول به کشورهای هدف، چندان دشوار نخواهد بود. یکی از موارد استفاده معمول و با اهمیت از این وبسایت، تدوین بازار هدف صادراتی برای یک کالای خاص می باشد.

به عنوان نمونه مطابق با تصویر ۳، چنانچه قسمت انتخاب کالا را پسته انتخاب نمائید و قسمت انتخاب کشور یا منطقه را خالی گذاشته و سپس گزینه Trade Indicatorsرا کلیک کنید، به صفحه ای مشابه تصویر زیر هدایت می شوید که در واقع اطلاعات واردات کالای پسته جهان در سال ۲۰۱۳ می باشد.

همچنین به جای انتخاب گزینه Trade Indicators، با انتخاب گزینه Yearly Time Seriesمی توانید آمار واردات پسته را طی ۴سال گذشته نیز مشاهده نمایید.

آموزش استفاده از TRADE MAP

اطلاعات با ارزش این جداول در کنار آمار صادرات پسته از کشورمان به کشورهای مختلف طی سنوات مختلف (که از قسمت آمار صادرات و واردات سایت اتاق بازرگانی قابل دریافت است)، حقوق ورودی پسته به کشورها و مواردی دیگر،می تواند در انتخاب صحیح بازار هدف کالای پسته از میان حدود ۲۰۰ کشور در جهان، بسیار پر اهمیت باشد.

به طور مشابه اگر کشوری خاص برای صادرات مد نظر شما باشد، با خالی گذاشتن قسمت انتخاب کالا و صرفاً درج کشور یا منطقه مورد نظر در قسمت ۲، می توانید به مشاهده کالاهای عمده وارداتی آن کشور/ منطقه طی سالیان اخیر بپردازید و این امکان تصمیم گیری، شروع تجارت موفق با یک کشور را با انتخاب گروه کالایی مناسب جهت صادرات ، به میزان قابل توجهی تسهیل می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.