احتمال محدودیت در صادرات محصولات جالیزی

معاون وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم اعمال محدودیت در صادرات محصولات جالیزی، تامین امنیت غذایی جامعه را ارجح‌تر از سود تاجران و صادرکنندگان محصولات آب بر دانست.

محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصاد عصر دوشنبه شبکه خبر، بر عزم راسخ این وزارتخانه بر اجرای الگوی کشت در فصل زراعی جدید تاکید کرد و گفت: کاهش کشت محصولات آب بر و اختصاص سطح زیر کشت آن‌ها به محصولات اساسی بطور جدی دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به آمار و ارقام اعلام شده در ابتدای برنامه درباره میزان کشت محصولات جالیزی و ارز آوری حاصل از صادرات آنها، اظهار داشت: ارز آوری صادرات محصولات آب بر نسبت به هزینه‌های تولید آن‌ها در داخل کشور، رقم ممتازی نیست و لازم است برای صادرات آنها، محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.

قربانی این اقدام را یکی از موثرترین راه‌ها برای نیل به خودکفایی در محصولات اساسی خواند و افزود: اگرچه عرصه تجارت خارجی باز است، اما لازم است که به تامین امنیت غذایی کشور نیز توجه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا در آمد یک میلیارد دلاری حاصل از صادرات، ارزش اختصاص بخش اعظمی از زمین‌های قابل کشت و منابع آب به آن‌ها را دارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم فقط بر اساس ارزش اقتصادی آب قضاوت داشته باشیم، این کار به هیچ وجه توجیه اقتصادی و حتی توجیه سیاسی و اجتماعی برای کشور ندارد.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد، این است که بالاخره عرصه تجارت باید باز باشد، اما سیاست گذاری‌های هدفمندی در سطح ملی اتخاذ می‌شود تا تولیدکنندگان کشاورزی را به سمت و سویی که امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند، هدایت کند.

قربانی درباره به نتیجه رسیدن عملکرد‌های گذشته در این مسیر اظهار داشت: کم و بیش این اتفاق افتاده، ولی هارمونی و هماهنگی لازم وجود نداشته است. به عنوان مثال، تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شده، یا واردات بذر صورت گرفته و یا در بخش تحقیقات هزینه شده، اما در مجموع، اجرای الگوی کشت به درستی و به شکل منسجم و جامع هدایت نشده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم با توجه به آسیب شناسی که انجام شده بود، سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بصورت هماهنگ دنبال می‌شود.

قربانی در پاسخ به سوالی درباره فواید محدود سازی کشت جالیزی گفت: بیشترین ضایعات محصولات کشاورزی مربوط به سبزی و صیفیجات است. اعداد و ارقام حکایت از این دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل این محصولات تبدیل به ضایعات می‌شود و هدر می‌رود. طبق آمار، اگر جلو این حجم از ضایعات گرفته شود، تقریبا ۱۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی در آب انجام می‌شود که می‌توانیم آن را در کشت محصولات اساسی بکار بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.