ایران جایگاه نهم صنعت حلال کشورهای اسلامی را به دست آورد/ رتبه دوازدهم ایران در فاینانس و بیمه حلال

سفیر ایران در کرواسی گفت: بر اساس آخرین گزارشهای اقتصاد بین المللی مربوط به سال 2020-21، ایران در مجموع شاخص ها جایگاه نهم صنعت حلال کشورهای اسلامی را داشته است که به تفکیک بخشها؛ جایگاه چهارم در بخش دارو و لوازم آرایشی، جایگاه ششم در غذای حلال، جایگاه دهم در پوشاک، جایگاه یازدهم در گردشگری اسلامی، جایگاه 12 در محصولات سرگرمی و رایانه ای و جایگاه 12 در فایناس و بیمه حلال را می توان ذکر کرد.

این کنفرانس روز سه شنبه 30 شهریور ماه (21 سپتامبر) و با حضور مقامات وزارت گردشگری، اتاق بازرگانی، مفتی و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی، نمایندگان تجاری کشورهای حوزه بالکان و اروپای مرکزی، تنی چند از سفرای کشورهای اسلامی، روسای شرکتها و تجار فعال کرواسی در زمینه صنعت حلال برگزار شد.

پرویز اسماعیلی، سفیر کشورمان در زاگرب به همراه سفرای مالزی، جمهوری آذربایجان و اندونزی در نشست تخصصی این کنفرانس شرکت و به سوالات حاضران در خصوص ساختار و ظرفیتهای صنعت حلال در کشورمان، مشکلات موجود و راه حل های گسترش تجارت حلال میان ایران و کرواسی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزش تجارت و روندهای بازار حلال در جمهوری اسلامی ایران، گفت: بر اساس آخرین گزارشهای اقتصاد بین المللی مربوط به سال 2020-21، ایران در مجموع شاخص ها جایگاه نهم صنعت حلال کشورهای اسلامی را داشته است که به تفکیک بخشها؛ جایگاه چهارم در بخش دارو و لوازم آرایشی، جایگاه ششم در غذای حلال، جایگاه دهم در پوشاک، جایگاه یازدهم در گردشگری اسلامی، جایگاه 12 در محصولات سرگرمی و رایانه ای و جایگاه 12 در فایناس و بیمه حلال را می توان ذکر کرد.

سفیر کشورمان با بیان اینکه “ایران یک ظرفیت متنوع، کم نظیر و بسیار سودآور؛ اما کمتر شناخته شده در حوزه صنعت حلال است” افزود: اگر تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران نبود، قطعا ایران جایگاه بسیار بالاتری در چرخه تجارت حلال جهانی داشت. ضمن اینکه ایران با 85 میلیون جمعیت و مزیتهای ترانزیتی، در قلب یک بازار 500 میلیون نفری برای محصولات حلال است.

وی در عین حال گفت: بسیاری از کالاها و خدمات مربوط به تجارت حلال خارج از تحریم هستند و شرکتهای کرواسی می توانند با کمترین مشکل با ایران همکاری کنند.

پرویز اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ساختار صنعت حلال و بهترین و سریعترین راه ارتباط با بازار حلال ایران، گفت: مرجع اصلی تایید و تجارت محصولات حلال در ایران، «موسسه جهانی حلال» ICRIC وابسته به اتاق بازرگانی ایران، به عنوان یک نهاد بین المللی زیر مجموعه اتاق بازرگانی اسلامی ICCIA و سازمان همکاری های اسلامی OIC است. این موسسه بیش از دو هزار شرکت را تحت پوشش خود دارد. دفاتری در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان، اتریش، آذربایجان، ترکیه، ژاپن و … دارد و آماده گسترش همکاری تحقیقاتی و تجاری با کرواسی است.

وی همچنین در خصوص «مزایا، معایب و مشکلات احتمالی ارتباط با بازار حلال ایران» ادامه داد: مهمترین امتیاز کالای حلال ایران تنوع، کیفیت بسیار بالا و قیمت متعادل و رقابتی است. در برخی موارد مثل زعفران، خاویار، و خشکبار محصولات ایران انحصاری و دارای بالاترین استاندارد جهانی است. مهمترین مشکل فعلی نیز ضعف ارتباط و اطلاعات شرکتهای فعال دو کشور در حوزه حلال است. بدلیل تحریم ها مراودات مالی تجار و همچنین حمل و نقل به سختی انجام می شود که سفارت ایران آماده مشاوره اقتصادی به شرکتهای علاقمند و ارائه راه حل است.

سفیر کشورمان در کرواسی ضمن بیان آخرین آمار از بازارهای مبداء و مقصد در تجارت حلال ایران، گفت: انواع میوه، خشکبار، خرما، زعفران، گیاهان دارویی و نوشیدنی، بذر دانه های روغنی و محصولات چرمی حلال مورد نیاز کرواسی است و شرکتهای ایرانی علاوه بر تامین این کالاها، آماده تولید مشترک و متنوع سازی محصولات با شرکتهای کروات هستند.

اسماعیلی خطاب به مقامات و فعالان صنعت توریسم کرواسی گفت: ایران با تمدنی حداقل 7 هزار ساله و طبیعت و آثار تاریخی منحصر بفرد، اقتصادی ترین و شگفت انگیزترین مقصد برای گردشگران اروپا و جهان است.

وی در پاسخ به سوال مجری کنفرانس در زمینه راهکارهای لازم برای تقویت همکاری های اقتصادی بین کرواسی و ایران، افزود: خوشبختانه توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور اجرایی شده و دو موافقتنامه مهم حمایت از سرمایه گذاری و همکاریهای گمرکی هم بین دو دولت امضا شده که بزودی اجرایی می شود.

سفیر کشورمان ادامه داد: به نظر من مهمترین گام در حال حاضر، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی است. قبلا اتاقهای دو کشور در این زمینه توافق کرده اند و ما طبق مذاکرات انجام شده با رئیس اتاق کرواسی منتظر اقدام طرف کروات در این زمینه هستیم. مشکل دیگر عدم شناخت شرکتهای دو طرف از یکدیگر و ارتباط میان آنهاست که تشکیل «اتاق مشترک ایران و کرواسی» می تواند این مشکل را حل و به روابط فیمابین شتاب دهد.

وی با اعلام اینکه “اتاق های استانی ایران از همکاری با اتاق های استانی کرواسی استقبال می کنند”، گفت: برگزاری و حضور مشترک در نمایشگاههای تخصصی صنعت حلال بسیار مفید خواهد بود.

سفیر کشورمان در حاشیه این کنفرانس با آلدین دوگونیچ رئیس مرکز حلال کرواسی دیدار و دو طرف در خصوص آغاز همکاری این مرکز با موسسه جهانی حلال در ایران موافقت کردند. بر این اساس هیاتی از سوی مرکز حلال کرواسی به تهران سفر خواهد کرد.

یادآوری می شود مجموعه ای از اطلاعات لازم در خصوص ساختار صنعت حلال در ایران، معرفی موسسه جهانی حلال وابسته به اتاق بازرگانی ایران و همچنین گزارشی آماری از مهمترین شرکتهای فعال در صنعت حلال کشورمان از طریق دبیرخانه کنفرانس در اختیار حاضران قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.