ایران سومین کشور صادرکننده برتر به ارمنستان/ هدفگذاری تجارت 3 میلیارد دلاری با ارمنستان

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت از هدف گذاری تجارت 3 میلیارد دلاری میان ایران و ارمنستان خبر داد و گفت: ایران اکنون در میان کشورهای صادر کننده به ارمنستان رتبه سوم را بعد از روسیه و چین در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، کارگاه یکروزه تجارت با ارمنستان جهت آشنایی تجار با هدف معرفی بازار کشور ارمنستان و مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ایروان با حضور علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، رحمت الله خرمالی، مدیر کل دفتر آسیای میانه قفقاز و روسیه سازمان، ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، آرسن آواکیان سفیر ارمنستان در تهران، رایزنان بازرگانی دو کشور، مقامات بخش خصوصی و دولتی و تجار و بازرگانان برگزار شد.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با اشاره به اینکه ارمنستان بعد از روسیه و چین بیشترین واردات را از ایران دارد گفت: اکنون میزان صادرات ما به ارمنستان 437 میلیون دلار است و مطابق برنامه تجارت میان دو کشور باید به 3 میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به روابط سیاسی بسیار مناسب ایران و ارمنستان و عزم دو دولت برای ارتقاء تجارت و اتمام مذاکرات انعقاد توافقنامه تجارت ازاد با اوراسیا گفت: ارمنستان تنها کشور عضو اوراسیا است که با ما مرز مشترک دارد و قادر به ایفای نقش به عنوان پل ارتباطی ایران و بازار این اتحادیه است.

پیمان پاک همچنین با بیان اینکه توانمندیهای کشورمان در حوزه خدمات فنی و مهندسی و ظرفیت های شرکت های ایرانی جهت حضور در پروژه ها فنی و مهندسی ارمنستان در حوزه های راه و ساختمان، انرژی های تجدیدپذیر، سدسازی و سیستمهای آبیاری فرصت مناسبی برای فعالان این بخش برای حضور در ارمنستان ایجاد کرده است گفت: تبادل گاز و برق، حضور خودروسازان ما در ارمنستان، تولید محصولات صنتعی بخصوص لوازم خانگی ایرانی در داخل ارمنستان به صورت تولید مشترک، برگزاری نمایشگاه های مختلف، احداث پالایشگاه و … همگی از جمله برنامه های مشترک ما با ارمنستان به شمار می رود.

وی همچنین به راه اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: مرکز تجاری ما در ارمنستان بسیار فعال و پویاست. مهم ترین فاکتوری که ما در مراکز تجاری دنبال می کنیم و البته این مرکز تجاری از آن بهره مند است شریک قوی، بزرگ و مناسب در کشور هدف است.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه به موضوع مشارکت های صنعتی اشاره  و تاکید کرد: بحث منطقه آزاد، شهرک های صنعتی مشترک و بحث ایجاد خطوط تولید در کشور ارمنستان با استفاده از ظرفیت های این کشور می تواند به توسعه تجارت هر دو کشور کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.