در قزوین نسبت به سرمایه‌گذاران خوش استقبال و بدبدرقه هستیم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: مشکلات سرمایه‌گذاری در استان اغلب ملی است و متأسفانه خوش استقبال و بد بدرقه هستیم! پروژه‌ای را بزرگ می‌کنیم تا سرمایه‌گذار ورود پیدا کند ولی وقتی به تولید می‌رسد دیگر حمایتش نمی‌کنیم.

مهدی عبدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی باید بگوییم که این تصمیم بهترین تصمیم بوده است، چرا باید پول نفت را بدهیم و جنس کره‌ای وارد کنیم و در بدترین شرایط دیگر از ما حمایت نکنند. اگر شرکت‌های کره‌ای قطعات را می‌داند، قطعه سازان داخلی تولید می‌کردند آن وقت صنعت لوازم خانگی ما رشد می‌کرد اما آنان تنها بازار ما را می‌خواستند.

وی ادامه داد: برای مثال در ماشین لباسشویی از تعمیرکاران بپرسید از لحاظ کیفیت و کارکرد چه برندی را پیشنهاد می‌دهند؟! آنان حتی ال جی را پیشنهاد نمی‌دهند و می‌گویند پاکشوما بخرید، بنده به شخصه از چند تعمیرکار ماشین لباسشویی این سوال را پرسیدم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین خاطرنشان کرد: هر چند برخی از قطعات آبگرمکن‌ها وارداتی است اما ۷۰ درصد قطعات آن را داخل کشور می‌سازند؛ اگر در تولید داخلی پیشرفت کنیم هیچ‌گاه بدهکار یک کشور نخواهیم شد و با کوچک‌ترین تحریم کم نخواهیم آورد. اتاق بازرگانی باید کمک کند و جلسات مختلف بگذارد و با کارشناسی خود واحدهای تولیدی لوازم خانگی را کنار هم جمع کند تا قطعاتی که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد را از کشورهای دوست بیاورد.

وی تأکید کرد: تا زمانی که نگاه ما واردات‌محور باشد تولید رشد نخواهد کرد. چون در پایان با تصویب یک قانون، تولید و صادرات را تعطیل می‌کنیم.

عبدیان گفت: در صنعت قطعاً ماشین‌آلات ما به روز نیست چون چندین سال است که تحریم هستیم و به ما ماشین‌آلات و تکنولوژی را نمی‌دهند اما اینگونه نیست که از دنیا زیاد عقب باشیم؛ شاید نتوانیم بنز تولید کنیم اما اگر اجازه دهند می‌توانیم تویوتا تولید می‌کنیم. در خودرو مافیای واردات وجود دارد و تا زمانی که منافع آن‌ها مطرح باشد اجازه رشد نخواهند داد.

وی تصریح کرد: مافیا هر کاری می‌کند که تولیدکننده داخلی نتواند محصولش را تولید کند؛ در این شرایط قدرت در دست واردکننده است، البته منظورم همه واردکنندگان نیست در این میان واردکنندگانی هستند که مواد اولیه وارد می‌کنند.

قوانین با توجه به شرایط جنگ اقتصادی اجرا شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین متذکر شد: اکنون در شرایط سخت اقتصادی و تحریم قرار داریم و وضعیت ما عادی نیست که بخواهیم عادی برخورد کنیم دولت قوانینی که برای شرایط عادی دارد را نباید در دوران جنگ اقتصادی اجرایی کند بلکه در این نبرد باید امور را برای تولید و جنگ اقتصادی تسهیل کند؛ الان در شرایط جنگی هستیم که این شرایط نگاه و قوانین جنگی می‌خواهد.

وی اشاره کرد: دستگاه‌های دولتی باید با درک شرایط جنگ اقتصادی با واحدهای متخلف برخورد کنند و با توجه به شرایط جنگی مجوز دهند نه شرایط عادی. تحریم‌ها به یکسری رشته‌های کاری کمک کرده است؛ اجازه ندادن برای واردت ۳۰۰۰ قلم کالا به کشور موجب رونق در تولید برخی از اقلام شده است.

عبدیان مطرح کرد: مشکلات سرمایه‌گذاری در استان اغلب ملی است و متأسفانه خوش استقبال و بد بدرقه هستیم! پروژه‌ای را بزرگ می‌کنیم تا سرمایه‌گذار ورود پیدا کند ولی وقتی به تولید می‌رسد دیگر حمایتش نمی‌کنیم.

وی گفت: شرایط امروز شرایط جنگ اقتصادی است لذا استانداران باید روی اقتصاد متمرکز شوند؛ استانداران باید فعالیت تازه‌ای در کشور آغاز کنند اما تا کنون فقط درباره شرایط جنگی سخن گفته‌ایم و در در عمل برای پیشرفت در جنگ اقتصادی کاری نکرده‌ایم یا دست کم امور اثرگذاری اتفاق نیفتاده است.

این مسئول تصریح کرد: استانداران باید روی اقتصاد، تولید و تجارت  تمرکز کنند و بقیه کارها را به معاونت‌ها بسپارند، دولت باید از بخش خصوصی فعال برای دیپلماسی اقتصادی استفاده کند چون تجربه دارند، اتاق بازرگانی ظرفیت بالایی برای دیپلماسی اقتصادی ندارد. همه می‌گویند اتاق بازرگانی برایشان آورده‌ای ندارد، اگر اینگونه است چرا مانده‌اند؟

عبدیان اظهار کرد: چند نفر از اعضای هیئت رئیسه اتاق‌های بازرگانی واحد تولیدی دارند؟ هر حوزه‌ای را باید به دست بزرگان آن حوزه بسپارند و در عین حال از افراد با تجربه استفاده کنند. برای مثال در حوزه لوازم خانگی، افرادی که در این صنعت تجربه دارند حوزه مربوطه را به آنان بسپارند، در این صوت قطعاً موفق خواهند بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین در پایان مطرح کرد: چرا در صنعت موشکی و دریایی پیشرفت کردیم چون این بخش‌ها را به اهل آن سپردیم. دولت در صنعت به‌جای نقش عملی فقط باید نقش نظارتی داشته باشد. چرا در صنعت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت مشکل داریم؟! برای حل مشکلات آن می‌توان این بازار را به دست بزرگان آن داد و دولت نقش نظارتی داشته باشد./ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.