ردپای بخشنامه‌های مبهم و مانع صادرات در سال 1400 هم پیدا شد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با ابراز نگرانی از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که مانع جدی پیش روی تجارت خارجی و به خصوص صادرات قرار می دهند در سال 1400 گفت: متاسفانه دولت در مورد فرصت طلایی صادرات، با صدور بخشنامه‌های کاملا اشتباه فرصت سوزی کرد و این خطاها همچنان ادامه دارد.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در جلسه بررسی چالش های صادرات 1400 گفت: تغییراتی که بعد از روی کار آمدن وزیر صمت رخ داد، خوشایند بود؛ اما به هر حال نکاتی وجود دارد که باید در مورد آنها توضیحاتی ارایه شود؛ چراکه نکته حائز اهمیت آن است که ما بعد از سه سال وضع پیمان سپاری ارزی، کماکان نتوانسته ایم روشی را پیدا کنیم که ارز را به چرخه اقتصادی برگردانده و صادرکنندگان را با مشکل مواجه نکنیم.

وی افزود: هم اکنون با دولتی مواجه هستیم که معاون اول آن چند دهه قبل وزیر صمت و معاون اقتصادی آن سه دوره رئیس پارلمان بخش خصوصی بوده است؛ ولی کماکان روشی را از سوی آنها به صورت مصوبه و بخشنامه نداریم که از این فرصت رشد صادرات استفاده کنیم.

لاهوتی گفت: فرصت سوزی ممکن است ادبیات نامناسبی بوده و خوشایند دولت نباشد؛ ولی واقعیت این است که به هر حال فرصت طلایی که برای صادرات کشور رخ داد، با سیاست های تحمیلی یا ا علام شده ناکارآمد، تبدیل به فرصت سوزی برای کشور شد و نتوانست صادرات کشور را در شرایطی که کشور نیازمند ارز بود، رونق دهد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا در بازارهای مختلف پیرامون ایران به خصوص چین، تا زمانی که این بندها را از پای صادرکنندگان باز نکرده و شرایط را تسهیل نکنیم، نمی توانیم منتظر توسعه صادرات باشیم؛ به خصوص اینکه اگر باز هم بخواهیم بر مدار گذشته حرکت کنیم، از این فرصتها نمی توانیم استفاده کنیم.

به گفته لاهوتی، در سه روز کاری گذشته از سال جدید، مکاتباتی رخ داده که جای تعجب دارد و حتی دستگاههای اجرایی از مصوبات سایر دستگاهها غافل شدند و نمی توانند آنها را اجرا کنند.

وی اظهار داشت: اینکه در بودجه تکالیفی مشخص شود و در مکاتباتی همچون گمرک، نرخ های عوارض صادراتی و قیمت پایه کاهش یا افزایش به صورت مبهم می یابد، جای تعجب دارد.

لاهوتی گفت: مثال دیگر ابلاغیه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است که بعد از گذشت ماهها، صرفا در جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، در مورد صادرات سال 97 تعیین تکلیف شده است و این نوع نگاه، به شدت جای نگرانی دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر این مشکلات را برطرف نکنیم، چشم انداز تجارت خارجی ما روشن نیست و تصمیماتی گرفته می شود که همچنان به تجارت خارجی آسیب می زند.

وی معتقد است افزایش نرخ تعرفه و افزایش همزمان حقوق و عوارض حتما باز هم تجارت را با مشکل مواجه خواهد شد؛ به خصوص اینکه به نظرات بخش خصوصی نیز به جد و به صراحت توجه نمی شود و سال 1400 برای صادرات و واردات باز هم به خوبی پیش نخواهد رفت./اکسپورتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.