سه هزار میلیارد ریال برای رشد زیرساخت شهرک‌های صنعتی قزوین هزینه می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده برای سال ۱۴۰۱ خورشیدی حدود سه هزار میلیارد ریال به منظور توسعه و تقویت زیرساخت ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان هزینه خواهد شد.

یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم برای سال آینده دستیابی کشور به رشد اقتصادی هشت درصد است، تحقق این مهم بدون توجه به رشد سرمایه گذاری میسر نیست. بنابراین بخش مهمی از دستیابی به این هدف با جذب سرمایه گذاران در بخش های اقتصادی از جمله صنعت امکان پذیر است.

از همین رو باید شهرک ها و نواحی صنعتی را بسترهای مناسبی برای جذب و استقرار سرمایه گذاران دانست که استفاده مناسب از ظرفیت آنها می تواند کشور را به رشد اقتصادی هدف گذاری شده نزدیک سازد.

استان قزوین علاوه داشتن شهر صنعتی البرز که نخستین شهر صنعتی ایران به شمار می رود، دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی می باشد که به دلیل نزدیکی به تهران، وجود زیرساخت های مناسب و قرارگیری در شاهراه ارتباطی کشور بستر و فضای خوبی را برای استقرار سرمایه گذاران فراهم کرده و می تواند در حوزه رشد اقتصادی هدف گذاری شده نقش ملی ایفا کند.

گفت و گوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را با “رضا صفاری” مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین پیرامون برنامه این شرکت دولتی در حوزه زیرساخت ها و ایجاد فضا و بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاران از نظر می گذرانید.

سه هزار میلیارد ریال برای رشد زیرساخت شهرک‌های صنعتی قزوین هزینه می‌شود

برای سال آینده چه برنامه ای به منظور توسعه و تقویت زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین در نظر گرفته اید؟

همه شهرک ها و نواحی صنعتی به منظور حفظ و توسعه زیرساخت ها همواره نیازمند منابع عمرانی هستند، از همین رو برای سال آینده حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار را برای این مهم پیش بینی و در نظر گرفته ایم.

این اعتبارات به منظور تسطیح و آماده سازی اراضی جدید، خیابان کشی و جدول کشی، ایجاد شبکه روشنایی در راه ها و معابر، توسعه فضای سبز، ساخت راه دسترسی و همچنین انتقال آب، برق و گاز هزینه می شود.

در سال جاری جه میزان هزینه به منظور توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی استان قزوین هزینه شد؟

امسال ۲ هزار میلیارد ریال با هدف توسعه و تقویت زیرساخت ها و انجام فعالیت های عمرانی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین در نظر گرفته بودیم که از این میزان تاکنون حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

پیش بینی می شود تا با اعتبارات در نظر گرفته شده تا پایان سال جاری نزدیک به ۵۰ طرح عمرانی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین تکمیل شده و به بهره برداری برسد و در اختیار صنعتگران و سرمایه گذاران قرار بگیرد.

چالش و مشکل شما در حوزه شهرک سازی و توسعه شهرک های صنعتی تقاضا محور چیست؟

کمبود زمین در شهرک های صنعتی تقاضا محور و محدودیت منابع برای توسعه زیرساخت ها از چالش های ما در حوزه جذب سرمایه گذاری به شمار می رود.

کمبود و محدودیت زمین در شهرک های تقاضامحور از جمله دغدغه های ما به شمار می رود.

برخورداری از زمین نیاز ضروری توسعه سرمایه گذاری و گسترش شهرک های صنعتی است، ما اگر متقاضیان سرمایه گذاری که اهلیت لازم را داشته، جزو صنایع آلاینده نبوده و فناور باشند را داشته باشیم اما اگر زمین مناسب نداشته باشیم و یا اعتبار لازم برای خرید زمین در مناطق مورد نظر وجود نداشته باشد، امکان جذب آنها را پیدا نخواهیم کرد و این افراد از سرمایه گذاری در استان قزوین منصرف می شوند.

محدودیت منابع و اعتبار از دیگر دغدغه های برای توسعه زیرساخت در شهرک ها و نواحی صنعتی است.

شرکت شهرک های صنعتی در حلقه ابتدایی زنجیره سرمایه گذاری قرار دارد و از نقش مهمی در پیشبرد اهداف این حوزه و رشد و جهش تولید در کشور برخوردار است، اگر زمین مناسب و ارزان با امکانات زیرساختی لازم در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرند آنها برای فعالیت رغبت می کنند که نتیجه آن رشد تولید، اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده و رشد درآمدهای کشور است.

سه هزار میلیارد ریال برای رشد زیرساخت شهرک‌های صنعتی قزوین هزینه می‌شود

آیا در حوزه آماده سازی زیرساخت ها و امکانات برای جذب سرمایه گذاران سایر دستگاه ها نیز به جز سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و در استان ها شرکت شهرک های صنعتی دارای نقش و وظیفه هستند؟

بله این موضوع در قانون پیش بینی شده و چندین دستگاه مختلف در این ارتباط نقش دارند اما وظیفه و نقش اصلی برعهده سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به عنوان یکی از دستگاه های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است با این وجود به منظور توسعه ساخت شهرک های صنعتی به منظور جذب و استقرار سرمایه گذاران نیازمند منابع و حمایت و پشتیبانی سایر دستگاه ها از استانداری گرفته تا دستگاه های خدمات رسان هستیم.

شرکت شهرک های صنعتی در حوزه حمایت از سرمایه گذاران یک ضلع کار است و دستگاه های دیگر به ویژه دستگاه های خدمات رسان نیز در این حوزه دارای نقش هستند، چرا که یک شهرک صنعتی به امکانات و زیرساخت های مختلف نظیر آب، برق و گاز و … نیازمند است.

از سویی دیگر در سال های اخیر به دلیل تورم و افزایش قیمت ها هزینه های مربوط به آماده سازی زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده است و این مساله هزینه های جذب و ایجاد سرمایه گذاری را در کشور و استان قزوین زیاد کرده است.

این شرایط موجب شده تا در خیلی اوقات از هزینه ها عقب بمانیم، مثلا هزینه ای را از سرمایه گذاران یک شهرک برای آماده سازی اراضی دریافت کرده ایم اما به دلیل افزایش قیمت ها هزینه های تمام شده بسیار بیشتر از مبالغی است که از سرمایه گذاران دریافت می شود، وجود این خلاء باعث می شود در ایجاد زیرساخت های مورد نظر از اهداف خود عقب بمانیم.

وظیفه انتقال خدماتی مانند آب، برق و گاز براساس قانون برعهده دستگاه های خدمات رسان نیست؟

در قانون ذکر شده که دستگاه های خدمات رسان باید خدمات خود را تا درب واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی انتقال داده و ارایه کنند اما در همین قانون شرط گذاشته شده که این کار در صورت تامین منابع محقق شود.

در شرایط کنونی و با محدودیت های اعتباری دستگاه های خدمات رسان، آنها نیز ارایه خدمات را منوط به تامین و اختصاص منابع می کنند، این در حالی است که یک سرمایه گذار و طرح صنعتی نمی تواند معطل تامین منابع و آمدن امکانات و زیرساخت ها برای ساخت واحد تولیدی خود بماند.

ما یا نباید سرمایه گذار جذب کنیم یا اگر اقدام به این کار کردیم باید امکانات و شرایط اولیه مانند زیرساخت های آب، برق و گاز و راه را برایش فراهم کنیم.

از محل اعتبارات ملی امکان کمک به پیشبرد طرح های عمرانی شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین وجود دارد؟

باید به شرکت شهرک های صنعتی قزوین به عنوان دستگاهی که نماینده ۱۸۰۰ طرح و واحد تولیدی است، دیده شود.

اعتبارات ملی تخصیصی به استان قزوین در حوزه صنعت در حد بسیار پایینی است و کمتر از ۱۰ درصد نیازهای موجود را پاسخ می دهد و چندان اثرگذار نیست بنابراین در این حوزه باید شاهد یک تغییر رویکرد باشیم چرا که تقویت منابع شرکت شهرک های صنعتی موجب تسریع در آماده سازی شهرک ها و سرعت بخشی به رشد سرمایه گذاری شده و می تواند منجر به رشد تولید و اشتغالزایی در جامعه شود.  

با این وجود در برخی مواقع به جای پول و اعتبارات نیازمند تعامل و همکاری دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان هستیم و این مساله می تواند منجر به ارایه خدمات بهتر شرکت شهرک های صنعتی به سرمایه گذاران شود.

باید به شرکت شهرک های صنعتی به عنوان دستگاهی که نماینده ۱۸۰۰ طرح و واحد تولیدی یا سرمایه گذار است، دیده شود. اگر تعامل و همکاری دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان با این دستگاه بیشتر و بهتر شود بدون شک اتفاقات خیلی بهتری را در حوزه سرمایه گذاری و تولید در استان قزوین شاهد خواهیم بود.

تقویت این تعاملات و دسترسی راحت تر و ارزان تر سرمایه گذاران به زیرساخت های ضروری و ابتدایی منجر به توسعه شهرک های صنعتی، تقویت جذب سرمایه گذار و سرعت بخشیدن به اجرای طرح های نیمه تمام صنعتی می شود.

سه هزار میلیارد ریال برای رشد زیرساخت شهرک‌های صنعتی قزوین هزینه می‌شود

در حوزه حمایت از صنایع کوچک چه برنامه هایی در دست اجرا دارید؟

حدود ۱۰ درصد اعتبارات عمرانی شرکت شهرک های صنعتی استان به طور مستقیم صرف پشتیبانی و تقویت صنایع کوچک شده است.

برنامه های زیاد و متنوعی برای حمایت از صنایع کوچک پیش بینی شده و در حال اجراست.

بیش از ۸۰ درصد صنایع کشور از جمله استان قزوین صنایع کوچک و متوسط هستند که بیش از ۶۰ درصد اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده اند.

صنایع کوچک می توانند نقش مهمی را در تکمیل زنجیره های تولید ایفا کرده و ارزش افزوده بالایی ایجاد کنند، انعطاف پذیری این دسته از صنایع به آنها کمک می کند که خود را با شرایط مختلف تطبیق دهند.

با توجه به اهمیت صنایع کوچک و نقش موثر و برجسته آنها در تولید حمایت های مختلفی را در راستای توانمندسازی این صنایع در دست اجرا داریم، از جمله کمک های ما به این دسته از صنایع در زمینه های مشاوره ای، کمک به تامین مواد اولیه و بازاریابی و شبکه سازی و خوشه سازی است.

حدود ۱۰ درصد اعتبارات عمرانی شرکت شهرک های صنعتی قزوین به طور مستقیم در جهت حمایت از تقویت و توانمندسازی صنایع کوچک هزینه می شود و امسال در این راستا حدود ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

صنایع کوچک به دلیل فقدان ساختار و سازمان دهی قوی معمولا در بازاریابی و فروش محصولات خود و تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند، در این زمینه چه کمکی به این دسته از صنایع می کنید؟

شبکه سازی برای تامین مواد اولیه که امکان دسترسی به مواد اولیه شرکت ها را تسهیل می کند و این مواد را با قیمت ارزان تری در اختیار آنها قرار می دهد، از خدمات ما به این صنایع است.

همچنین برگزاری تورهای نمایشگاهی داخلی و خارجی با هدف بازاریابی و کمک به فروش محصولات از دیگر برنامه های ماست.

امسال با بهبود شرایط کرونایی به مناسبت دهه فجر پنجمین نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک استان را نیز در ایام الله دهه فجر برگزار خواهیم کرد که یکی از اهداف آن کمک به بازاریابی و فروش محصولات صنایع کوچک است.

سه هزار میلیارد ریال برای رشد زیرساخت شهرک‌های صنعتی قزوین هزینه می‌شود

شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین برای توسعه شرکت های دانش بنیان و با فناوری بالا چه برنامه ای دارد؟

تلاش داریم تا با همکاری پارک علم و فناوری، شهرک فناوری استان قزوین را با هدف استقرار شرکت های دانش بنیان و صنایع با فناوری بالا (هایتک) در آبیک احداث کنیم.

از آنجا که در جذب و پذیرش سرمایه گذاران اولویت با شرکت های دارای فناوری بالا و دانش بنیان است در تلاش هستیم با مشارکت پارک علم و فناوری استان و جلب حمایت سایر دستگاه های مربوطه احداث شهرک فناوری استان قزوین را کلید بزنیم که محل استقرار شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت خواهد بود.

زمینی در کنار شهرک صنعتی آبیک یا کاسپین ۲ نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است و امیدواریم با حمایت مسوولان استانی و پشتیبانی مقامات و نهادهای ملی از جمله معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بتوانیم این طرح را به ثمر بنشانیم.

با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و برنامه ریزی برای ترسیم چشم اندازها و اهداف کاری برای سال آینده، اولویت های شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین برای سال ۱۴۰۱ را بفرمایید؟

توسعه شهرک های صنعتی تقاضا محور و تکمیل زیرساخت ها در شهرک ها و نواحی صنعتی از جمله در مناطق کم برخوردار از اولویت های شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در دوره جدید مدیریتی است.

در زمینه سرمایه گذاری نیز روی جذب سرمایه گذاران با فناوری بالا یا هایتک که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می کنند، تمرکز کرده ایم./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.