گسترش همکاری‌های معدنی ایران و بولیواری ونزوئلا/ رایزنی برای تشکیل کارگروه مشترک معدنی وتهیه پیش‌نویس سند یادداشت تفاهم همکاری‌های معدنی

زمینه‌های گسترش همکاری‌های معدنی ج. ا. ایران و ج. بولیواری ونزوئلا و نیز امکان‌سنجی مشارکت شرکت‌های ایرانی در فرآیند استخراج و خالص‌سازی سنگ‌ها و فلزات مختلف در جلسه‌ای به ریاست معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور تعدادی از مسئولان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک در جلسه وبیناری با سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا در ایران، معاون وزیر اکتشاف در سرمایه‌گذاری مجدد و مدیرکل دفتر ادغام و امور بین‌الملل وزارت قدرت مردمی توسعه معادن زیست محیطی ونزوئلا با اشاره به فرصت‌های همکاری‌های معدنی میان ج. ا. ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا بر گسترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد.

پیمان‌پاک با اشاره به سوابق همکاری‌های معدنی با کشورهای آفریقایی، قزاقستان، افغانستان، از اهمیت کشور ونزوئلا به لحاظ ذخائر معدنی به عنوان یک کشور هدف نام برد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اعلام موافقت با تشکیل کارگروه مشترک معدنی، در خصوص تبادل تجربیات و همکاری در خرید سایر سنگ‌ها و فلزات مانند بوکسیت، آلومینیوم، پودر آلومینا و ذغال سنگ از ونزوئلا نیز ابراز علاقه کرد.

وی در ادامه پیشنهاد تشکیل کارگروه مقدماتی به منظور تنظیم و تهیه پیش‌نویس سند یادداشت تفاهم همکاری‌های معدنی میان وزارت صمت ج. ا. ایران و وزارت معادن ونزوئلا را مطرح کرد که مورد استقبال طرف ونزوئلایی قرار گرفت.

معاون وزیر معدن ونزوئلا نیز ضمن اشاره به لزوم تشکیل کارگروه معدن با هدف بررسی جزئیات قراردادهای بخش‌های مرتبط با کشف و استخراج معادن دو کشور، از امضای سند یادداشت تفاهم معدنی میان وزرای دو کشور و درج تفاهمات در سند پایانی اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، خبر داد.

در ادامه سفیر ج. ا. ایران در ونزوئلا‌ با بیان اینکه سفارت ج. ا. ایران در کاراکاس آمادگی برقراری ارتباط بخش‌های دولتی فعال در این زمینه مانند سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و نیز بخش خصوصی را به طور مستقیم با وزارت معادن ونزوئلا دارد، گفت: تمرکز سفارت ایران بر حذف فرآیند واسطه‌گری و بوروکراسی در این زمینه است.

وی افزود: به واسطه ذخایر بسیار متعدد فلزات در این کشور امکان معرفی شرکت‌های توانمند وجود دارد.

سفیر ج. ا. ایران در ونزوئلا‌ همچنین بر لزوم احیای توانایی این کشور در استخراج این فلزات و سنگ‌ها تاکید کرد و در خصوص بازگشت سرمایه از طریق احیای این معادن و انجام پروژه توسط شرکت‌های ایرانی مباحثی را مطرح کرد.

معاون وزیر در امور معادن و فرآوری مواد نیز در این جلسه گفت: ستاد وزارت صمت آمادگی معرفی شرکت‌های پیشنهادی بخش دولتی و خصوصی و کنسرسیوم‌ها را در این خصوص دارد.

در ادامه نماینده ایمیدرو بر اهمیت امضای قرارداد رسمی در این زمینه تاکید کرد و ضمن اشاره به سوابق مذاکرات انجام شده، گفت: وجود یک قرارداد مکتوب در پیگیری مطالبات می‌تواند موثر واقع شود.

وی همچنین از برقراری ارتباط با بخش‌های دولتی ونزوئلا با هدف راه‌اندازی خطوط استخراج فلزات و تبدیل آن به شمش خبر داد و خواستار ارایه اطلاعات فنی توسط طرف ونزوئلایی در خصوص ویژگی‌های معادن ونزوئلا شد.

گفتنی است این جلسه وبیناری به ریاست معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور سفیر ج. ا. ایران در کاراکاس، معاون وزیر صمت در امور معادن و فرآوری مواد، مشاور امور بین‌الملل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و از طرف ونزوئلایی، سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا در ایران، معاون وزیر اکتشاف در سرمایه‌گذاری مجدد و مدیرکل دفتر ادغام و امور بین‌الملل وزارت قدرت مردمی توسعه معادن زیست محیطی ونزوئلا برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.